Stappenplan opsporen lege accu
03/08
2011Stappenplan opsporen lege accu
Een stappenplan om de oorzaak van een lege accu op te sporen:
1) Controleer of er geen verbruikers aan hebben gestaan die eigenlijk uit hadden moeten zijn.
Denk aan:
-interieur licht
-gps
-laders voor telefoon /ipod / carkit
-alarm
-stadslichten
-kofferbak licht
2) controleer de accu met een voltmeter.
Met de motor uit
Zet de meter op Volt en houd de pennen van de meter op de accu (+ op +, - op -).
Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5. Een defecte accu geeft iets van 10 Volt. Een lege accu minder dan 8.
Start de motor.
De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is.
Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven.
Krijg je lagere waarden, meet dan ook het spanningsverschil tussen plus op de dynamo en de plus op de accu. Bij te groot verschil zit er een kink in de kabel en is het verstandig de bedrading te bekijken. Denk daarbij ook aan de accuklem zelf. Een dikke accuklem kan voor extra weerstand zorgen, waardoor je accu minder snel wprdt opgeladen.
Is het verschil in spanning niet groot, (maar lage spanning op de dynamo en accu) dan kan de dynamo of spanningsregelaar hiervan kapot zijn. Dat kun je het best nog even controleren door direct de spanning op de dynamo te meten.
Een goede dynamo geeft ongeveer 14,4 V. Daarmee is je accu in een kleine 45 minuten opgeladen.
Een niet zo goede dynamo geeft ongeveer 13,8V. Daarmee duurt het opladen van de accu ongeveer anderhalf uur.
Kom je daaronder, dan kun je toch wel gaan spreken van een slechte dynamo.
3) Als je de auto hebt weggezet met een volle accu, en er zijn geen duidelijk boosdoeners (zie stap 1), en je accu is niet versleten (stap 2) , dan kan een lekstroom de oorzaak zijn.
De zoektocht naar een lekstroom kun je uitvoeren met behulp van dezelfde voltmeter als in stap 2, maar als extra heb je een weerstand nodig (een ampère meter werkt niet waarschijnlijk zie hieronder). Het makkelijkst rekenen is het met een weerstand van 1 Ohm, bovendien schijnt dat beter voor de resultaten te zijn. Bijvoorbeeld een 1 Ohm, 10W weerstand gekocht (kostte 1 euro bij de plaatselijke elektronicazaak).
Denk aan de radiocode
Zet de weerstand tussen de accupool en de accuklem en meet de spanning over de weerstand: 1 van de pennen op de accupool, de andere op de accuklem (je moet de accuklem dus loshalen van de accupool, vandaar de radiocode).
De stroom bereken je als volgt: stroom= spanning / weerstand.
Bij gebruik van en weerstand van 1 Ohm, betekent een meting van 0,1V een lekstroom van 0,1 A.
Een normale lekstroom (verliesstroom) zou zo'n 0,015- 0,03 Ampere zijn. Dat zijn het klokje, de radiozenders en de cv/alarm.
Is dit hoger dan zo'n 0,04 Ampere kun je op zoek gaan naar de lekstroom. Trek nu één voor één de zekeringen uit de zekeringdoos. Zit er een losse kabel met zwevende zekering ergens op de plusklem vastgemaakt, begin bij deze zekering.
Op het moment dat de meter flink zakt heb je in ieder geval de groep te pakken waar de lekstroom zit.
Veel succes, hopelijk heb je er wat aan.
PS
Waarom werkt een ampère meter in een (el cheapo) multimeter misschien niet om lekstroom te meten?
Het meten van de lekstromen met een goedkope multimeter op Ampère werkt waarschijnlijk niet.
Een goedkope multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampère bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer.
Dat kun je controleren door wanneer je tussen de accupool en de accuklem de meter op ampère hebt gezet, proberen het interieurlicht aan te doen. Dat werkt waarschijnlijk niet omdat de interne weerstand van de meter te hoog is.
Als je een profi meter hebt (vb FLuke) dan zul je deze problemen (waarschijnlijk) niet hebben. Een mooie test kan de binnenverlichting zijn.
Als het geen lekstroom is, en je accu toch leeg gaat en ook de dynamo goed is, kijk dan even naar de plus en de massakabels