Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Baseman/Tipje voor AW71L rijders, misschien?

Tipje voor AW71L rijders, misschien?

01/08

2011

Tipje voor AW71L rijders, misschien?

- Ingediend door Baseman , op 1 aug 2011 - 22 Reacties -

Ik neem nog al eens dingen aan.
Is op zich niet erg, tenzij de aanname onjuist is.

De kick-down kabel, bijvoorbeeld.
Ik lees dan, dat er met gas los, een beetje speling op zit, maar niet teveel, dat het 'loodje' net van het oranje rubber los moet zijn en dat ie soepel moet bewegen.

Dus, ik doe de kap open, rommel wat en constateer dat alles in orde is en sluit het uit als mogelijke veroorzaker van onderstaande lijst met issues die ik had:

  • laat opschakelen van 1 naar 2, van 2 naar 3 en soms enkel bij gas los pas van 3 naar 4.
  • opschakelen naar 4 bij 85, met moeite
  • op een 80-km weg staat de bak continue te schakelen tussen 3 en 4
  • al heel snel bij hogere toeren een stapje lager
  • en afgelopen vakantie, als extra, op een vlakke weg, met fluwelen voet, bij 120 uit de locup en terug naar 3.
  • overschakelen van 1 naar 2 viel mee, maar van 2 naar 3 kreeg je soms bijna whiplash

Enfin.

Toch nog maar een laatste inspectie.
En wat blijkt, de aanname was inderdaad verkeerd.
De mantel van de kick-downkabel zat maar een mm of 2 in de koperen bus, waar ie in geklemd had moeten zitten.
Dat zie je dus van buiten niet.
Als iemand hem daarna, bij de garage, op verzoek van de vorige eigenaar, weer goed afstelt in rustpositie, is ie dus 12mm te kort.
Die 12mm zorgt voor de 6 bovenstaande (en wellicht nog meer) ongemakken.

Dit weer goed gezet en na de proefrit en de forens-rit vanmorgen, baal ik echt ENORM!!

Ik heb dus dik twee jaar rond gereden, met een niet goed funtionerende automaatbak, en nooit de moeite genomen in een vergelijkbare auto goed op te letten.

Ik vond hoe dan ook, een 940 lpt met automaat al geweldig, maar na vandaag waardeer ik hem nog veel en veel meer.

Man, wat rijd dat fijn.

Hij schakelt bij 2400rpm/35kmh over naar 2 (dat was 3500 en 55 of zo), schakelt bij 2700/50 over naar 3 en bij 65 kmh over naar 4.
Bij 80 kan ik tenminste weer lekker cruisen zonder dat irritante geschakel en als ik alsnog vooruit wil, werkt de kick-down uiteraard ook prima, op de juiste momenten. Die bak kan gewoon in zijn 4 bij 55 km/h...!!!
Overschakelen gebeurd haast onmerkbaar en mijn hemel, wat kan Volvo mooie automaatbakken selecteren, echt GE-WEL-DIG, zelfs na 489.300 kilometers.

Ben er echt HEUL erg gelukkig mee......wie weet gaat mijn verbruik dan ook eindelijk een beetje naar beneden...;-)

(dacht, deel het effe.)

Tip: Bij bovengemelde 6 irritatiepunten? Kick-down nakijken, maar vooral OPMETEN.

  • blog van Baseman
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Baseman
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2896 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.