Tipje voor AW71L rijders, misschien?
01/08
2011Tipje voor AW71L rijders, misschien?
Ik neem nog al eens dingen aan.
Is op zich niet erg, tenzij de aanname onjuist is.
De kick-down kabel, bijvoorbeeld.
Ik lees dan, dat er met gas los, een beetje speling op zit, maar niet teveel, dat het 'loodje' net van het oranje rubber los moet zijn en dat ie soepel moet bewegen.
Dus, ik doe de kap open, rommel wat en constateer dat alles in orde is en sluit het uit als mogelijke veroorzaker van onderstaande lijst met issues die ik had:
- laat opschakelen van 1 naar 2, van 2 naar 3 en soms enkel bij gas los pas van 3 naar 4.
- opschakelen naar 4 bij 85, met moeite
- op een 80-km weg staat de bak continue te schakelen tussen 3 en 4
- al heel snel bij hogere toeren een stapje lager
- en afgelopen vakantie, als extra, op een vlakke weg, met fluwelen voet, bij 120 uit de locup en terug naar 3.
- overschakelen van 1 naar 2 viel mee, maar van 2 naar 3 kreeg je soms bijna whiplash
Enfin.
Toch nog maar een laatste inspectie.
En wat blijkt, de aanname was inderdaad verkeerd.
De mantel van de kick-downkabel zat maar een mm of 2 in de koperen bus, waar ie in geklemd had moeten zitten.
Dat zie je dus van buiten niet.
Als iemand hem daarna, bij de garage, op verzoek van de vorige eigenaar, weer goed afstelt in rustpositie, is ie dus 12mm te kort.
Die 12mm zorgt voor de 6 bovenstaande (en wellicht nog meer) ongemakken.
Dit weer goed gezet en na de proefrit en de forens-rit vanmorgen, baal ik echt ENORM!!
Ik heb dus dik twee jaar rond gereden, met een niet goed funtionerende automaatbak, en nooit de moeite genomen in een vergelijkbare auto goed op te letten.
Ik vond hoe dan ook, een 940 lpt met automaat al geweldig, maar na vandaag waardeer ik hem nog veel en veel meer.
Man, wat rijd dat fijn.
Hij schakelt bij 2400rpm/35kmh over naar 2 (dat was 3500 en 55 of zo), schakelt bij 2700/50 over naar 3 en bij 65 kmh over naar 4.
Bij 80 kan ik tenminste weer lekker cruisen zonder dat irritante geschakel en als ik alsnog vooruit wil, werkt de kick-down uiteraard ook prima, op de juiste momenten. Die bak kan gewoon in zijn 4 bij 55 km/h...!!!
Overschakelen gebeurd haast onmerkbaar en mijn hemel, wat kan Volvo mooie automaatbakken selecteren, echt GE-WEL-DIG, zelfs na 489.300 kilometers.
Ben er echt HEUL erg gelukkig mee......wie weet gaat mijn verbruik dan ook eindelijk een beetje naar beneden...;-)
(dacht, deel het effe.)
Tip: Bij bovengemelde 6 irritatiepunten? Kick-down nakijken, maar vooral OPMETEN.