Een 965!
31/07
2011Een 965!
Ik ben inmiddels trotse vader van 4 kinderen en in mijn Volvo 360 past dat toch echt niet meer. We hebben daarom besloten om de 360 t.z.t. in te ruilen voor een Volvo uit de 700 of 900 serie. De voorkeur lag bij een mooie, in goede staat verkerende 945 LPT. Gezien het beperkt aantal kilometers dat ermee gereden zou gaan worden was benzine de meest geschikte brandstof. Hiervoor moest nog wel even doorgespaard worden.
Ondertussen ben ik me maar weer eens wat gaan inlezen hier op het forum. Omdat ik geen 700/900 meer had was ik hier niet meer zo vaak te vinden. Uiteraard werd daarbij de advertentierubriek niet overgeslagen en de advertenties van de mooie exemplaren uitgebreid doorgelezen. Je moet iets te dromen hebben toch? Plotseling verscheen de advertentie van de 965 van Jan Kramer op mijn scherm. Een zo op het oog prachtige 965 met beige lederen interieur en behoorlijk wat opties. Voor een bedrag dat we al bijna bij elkaar gespaard hadden... Buitenkansje? Te mooi om waar te zijn? Een B3024, geen Redblock. Foutomaat...? Niet helemaal mijn ding dacht ik, maar wél een auto waar we met z'n zessen in passen. Toch maar meteen met mijn vrouw overlegd en direct contact opgenomen met Jan. Vasthouden tot het volgende weekend was geen probleem. Kinderen op water en brood gezet, alle spaarvarkentjes geslacht en op naar Noord Holland.
Zaterdag 30 juni 2011 de 965 overgenomen en opgehaald. Gelukkig woont Jan een behoorlijk eind weg dus ik kon de auto meteen uitgebreid aan de tand voelen op de terugweg.
De auto rijdt heerlijk! Ondanks het riante vermogen nodigt hij vooral uit tot heerlijk rustig zoeven. In de Wijkertunnel heb ik de 6 cilinders nog wél even lekker laten brullen met de ramen open. Dat klinkt toch veel lekkerder dan een 4-cilinder, ondanks mijn voorliefde voor de Redblocks. Dat moet ik niet te vaak doen, want dat kost zo elke keer een litertje benzine.
Thuis werd de auto ook erg enthousiast ontvangen. De zitplaatsen zijn volgens mij al verdeeld...
Over een weekje heb ik vakantie. We gaan nergens heen, dus dan kan ik alvast een hele berg kleine puntjes aanpakken en hem eens een volledige Meguiars behandeling geven.
http://www.imagebam.com/image/048abf1428...
http://www.imagebam.com/image/d42deb1428...
Vandaag (31-07-2011) een paar uurtjes op de velgen zitten boenen...
http://www.imagebam.com/image/1af2441429...
Ik maak toch liever Hydra's schoon die hebben veel minder hoekjes en gaatjes. Het resultaat mag er wel zijn, er zat een dikke laag pek en remstof op, maar het grootste gedeelte is er nu vanaf. Net als de lak... Deze velgen zijn na 20 jaar toch echt wel "opgepoetst". Mooie velgen voor de winterbandjes denk ik.
Stiekem ben ik al aan het zoeken naar een setje Polarissen of Galaxy's. Ook al kan ik die voorlopig eigenlijk helemaal niet betalen... Eventueel wil ik ook wel voor een mooi setje Hydra's zwichten, maar ik wil eigenlijk dat het ontwerp van mijn velgen links en rechts dezelfde kant op wijst... Deze velgen mogen, ondanks het asymetrische beeld dat ze opleveren, alleen blijven vanwege de naam; het zijn Nova's. Zo hebben we onze jongste dochter ook genoemd.
Het valt me op dat hij veel lager op zijn pootjes staat dan mijn 745 en 945 deden, vooral aan de voorkant. Hoort dit zo bij een 960 of zijn de veren wat doorgezakt? Qua weggedrag heb ik niks gemerkt. Hij ligt behoorlijk vlak in de bochten en oneffenheden strijkt hij heerlijk vlak.