Airco / ECC inbouwhandleiding; Af! Op de foto's na dan.
Airco / ECC inbouwhandleiding; Af! Op de foto's na dan.
Dit verhaal zal een handleiding verworden voor die gekken die zelf hun airco willen inbouwen. Ik ben er zelf zoeen, dus mag het zeggen. ;)
Het zal niet in een keer af zijn, maar wie weet hoe snel het gaat.
Bij voorbaat dank aan Wytze voor de sloper en zijn geduld, Hein voor eveneens zijn geduld maar ook zijn voortreffelijke assistentie en Alexander voor zijn eerder geplaatste draadjes en foto's. En niet te vergeten het geduld en de handige handjes van Leonie, mijn vriendin, die op lastige momenten heeft geholpen en niet vies is van een paar zwarte handen.
Voor diegene die het al eens gedaan hebben. Regaar vooral, dan maken we er een zo compleet mogelijk verhaal van.
Te beginnen met de benodigdheden:
(mijn advies, haal het uit zelf! een sloper, dan weet je zeker dat je alles hebt en heb je het ook al een keer gezien)
-Kachelsysteem/ECC inclusief bedieningsunit, zorg hierbij ook voor het voorzethuis met aansluitstukken voor de blaasbuizen. Deze verschilt met die van de standaard kachel.
-Zonnesensor voor in de tweeter rechts
-Temperatuursensor voor in de plafonniere, inclusief draden en stekker die in de B-stijl komt te liggen bij de rest van de voeding van de binnenverlichting.
-Vacuumgestuurde kraan voor toevoer naar kachel welke in de motorruimte wordt gemonteerd
-Condensor inclusief beugel
-Koelgasradiateur
-Aircokabelboom van radiateur naar stekkerblok bij linker veerpoot, neem de stekkers mee, dan weet je op welke plek ze moeten.
-De rest van de bedrading is voorbedraad in mijn 940. Dit kun je
-Relais voor elektrische ventilator, breed met drie stekkerpunten
-Elektrische ven, viscoven en elektrische ven achter de radiateur paste bij mij niet echt en ik heb gekozen voor de manier waarop volvo het heeft bedacht, dus met elektrische ven en visco eraf.
-Aircomotor inclusief bevestigingsbouten en span/stelsysteem
-V-snaar voor de aircomotor
-Nieuwe snaar (langer) voor dynamo, neem wederom mee uit donor
-Grote steun aan motorblok voor dynamo en aircomotor
-Afhankelijk van je eigen dynamo, een 100 A dynamo van Bosch, die past perfect. Een Denso past ook, maar je hebt een paar carosserieringen nodig om wat afstand te overbruggen om alles netjes paralel en haaks te hebben bij de spanner.
-Aircoleidingen; radiateur-motor, motor-kachelunit, kachelunit-condernso, condensor-radiateur.
-Vrije nippel op inlaatspruitstuk of t-stukje voor vacuumsysteem voor de airco. Alle kleppen draaien namelijk op vacuum.
-Aircoschopplaat bij de voeten van de pasagier. Je hebt meer ruimte nodig en dus een ander paneel.
-Neem zo veel mogelijk schroefjes en boutjes en beugels mee uit je donor, die komen echt van pas, alsmede de kapjes die je tegenkomt in de motorruimte van je donor rondom je radiateurs
De volgende zaken heb ik ook meegenomen maar het zal misschien ook zonder kunnen.
-Brede radiateur voor koelsysteem, inclusief de slangen, deze moeten langer zijn.
-Brede intercooler radiateur, inclusief de slangen, ook deze moeten langer zijn.
-De bijbehorende voetjes en bevestigingsbeugels aan de bovenkant voor de nieuwe positie van de riadiatoren.
-En niet onbelangrijk, loop even langs de spirituele winkel in de buurt en koop twee familiepakken geduld, een voor jou en een voor je partner.
Dan beginnen we aan de binnenkant, bekijk rustig je onderdelen welke je gaat loshalen, de bevestigingen zijn heel vanzelfsprekend. Waar niet heb ik het omschreven:
Kleine tip voor wie dat nog niet doet: Schroef al je boutjes en schroefjes terug op de plek waar ze in horen na demontage van het onderdeel! Dan ben je ze niet kwijt en weet je welke waar hoort.
Het volgende haal je eruit in genoemde volgorde dan krijg je het gemakkelijkst je bevestigingspunten in beeld:
-Stoelen
-Schopboorden onder dash
-Dashboardkastje
-Asbak
-Radioslee
-Haal ook alvast het afdekkapje van de kachelbediening los.
-Bak onder handrem met stoelverwarmingsknoppen los
-Armsteun
-Handremombouw, overigens alleen los, hoeft er niet uit. Zit bij in het opbergvak in de bodem vast met twee schroeven.
-Nu haal je de bak onder de handrem er gemakkelijk uit, denk om je stekkers en het lichtje van de stoelverwarming.
-Zijkanten middenconsul direct onder dash, deze zitten vast aan het dashboard met twee moeren, naast de stoel met twee moeren en onder de vloerbedekking bij je voeten met een haakse plaat. Het verbindingsplaatje tussen beide kun je aan de rechter of linker zijde losdraaien en dan loshaken, dit zie je in eerste instantie niet. Is aardig priechelwerk namelijk, je zit daar dan verkeerd om te werken.
-Draai nu ook alvast de controleunit van de kachel los
-Relaistray los en zijwaarts gemanouvreerd
-Relaisbak eruit
-Kappen van B-stijlen, vloer en dak los om stekkertjes en slangetjes naar plafonniere te leggen
Stap nu maar weer eens buiten de auto en haal je ruitenwisser en je paravent eraf. Twee boutjes aan de zijkanten, een in het midden van het schutbord. Dan haal je de twee boutjes van het pijpje van de inlaat van de ventilatie los.
Krik je wagen omhoog, zet hem op assteunen en plaats een grote bak onder de plek die jij verkiest als aftappunt van je koelsysteem. Je hebt nu meteen een lekkerdere werkhoogte als je half naast/in je auto zit te werken.
Vervolgens de twee moeren onder en boven de kachelslangen in het schutbord aan de bestuurderskant. Neem hier ook meteen de slangen van het koelsysteem los.
Binnen zit de onderuitgang van de kachelventilatie (richting voeten van de achterpassagiers) nog vast aan de ventilatiebuizen. Er zit aan de bestuurderskant een schroef.
Nu heb je in principe een losse kachelunit waarvan je aan de passagierskant binnen nog even het stekkerblok moet demonteren. Daarna kun je gaan puzzelen met de mechanische bediening van de kleppen die controle- en kachelunit verbinden. Ik heb deze stangetjes doorgeknipt zal ik jullie bekennen. Vervolgens kan de unit er uit genomen worden, bij mij zat het geheel verenigd met de isolatie tegen het schutbord, let hier even op. Je kunt er niet echt bij, ik heb het isolatiemateriaal losgesneden en later teruggeplaatst.
In principe is je dashboard nu klaar voor plaatsing van de ECC unit. Bekijk nog even goed welke kabels waar lopen houd daar oog op als je de unit gaat plaatsen. Er is genoeg ruimte voor alle kabels, maar het is zo vervelend als er een stuk kabelboom achter tegen schutbord verdwijnt waar je pas weer later achter komt. (Overigens is dit mij niet overkomen, anders waarschuwingen vaak wel... ;) ) Let nu ook op de doorvoer voor de vacuumvoeding en de vacuumpompbediening
Het plaatsen is niet heel gemakkelijk, het past maar net, maar kan op deze manier wel. De volgende punten moet je op letten:
-De grote stekker naast/boven je gaspedaal zou ik even loshalen, dit geeft net iets meer ruimte.
-Haal ook het plastic ventilatiebuisdeel achter de relaistray weg, dit geeft wat hoogteruimte.
-Vervolgens moet de inlaatopening goed op zijn plek zitten, de aircobuizen door het schutbord, de aansluiting van de kachelslangen door het schutbord en de afvoer voor het condenswater door het schutbord. Als laatste moet je ook nog een draadeind door je schutbord krijgen. Deze bevestiging had ik niet bij mijn oude unit en moet daar even een rubbertje voor penetreren en een grote carosseriering geplaatste om hem ook functioneel te maken. Ook dit geheel is even pielen, maar met wat kanteling van de ECC-unit moet het lukken om dit alles voor elkaar te krijgen.
Zoek nu het lange vacuumslangetje voor de temp sensor op, deze leg je via rechts over de dorpel naar de B-stijl, omhoog langs de gordelspanner en dan over de hemel naar je plafonniere. De lange dubbele draad voor de temperatuursensor (foto) leg je langs de blaasbuis van de linker achterpassagier naar de B-stijl toe en halverwege verbind je deze met de stekker van de tempsensor welke je vanuit de opening van de plafonniere naar de bestuurderszijde via B-stijl omlaag brengt.
Dit transport over de hemel doe ik met een langstuk ijzerdraad of liever nog koperdraaad. Dit kun je richtend over je hemel duwen en vervolgens je gewenste onderdeel mee terugtrekken.
Alle overige draden zijn voor de unit zelf, je hebt een extra stekker, die plug je in de stekkerbox die je van je andere kachelunit af hebt gehaald. Zoals eerder genoemd was mijn wagen voorbedraad, maar ik heb bij Wytze de gehele kabelboom meegenomen om zo nodig draden bij te leggen.
Vervolgens heb je nog een dikke rode draad voor de ventilator, die ging bij mij direct naar de relaisbak (foto). En nog een andere losse witte draad welke een aarde moest zijn. Die kan of rechts bij de pasagier als je daar nog een punt over hebt. Ik niet en heb hem eveneens naar de relaisbak geleid en bij aarde ingeplugd. Overigens werkte het geheel ook zonder. Snap ik nog niet. Ga ik ook niet meer snappen, want ik denk er niet meer over na. Iemand de wijsheid?
Nu heb je als het goed is alleen nog een groen stekkerblok over, deze gaan naar je controleunit.
Dit gedeelte in principe klaar. Als alles voorbedraad was hoef je ook niet aan de bestuurderkant door het schutbord heen.
Nu de motorruimte: Ook deze begint met een voorbereiding van demontage en nadenken over de volgorde.
Als je de airco-radiateur voorin zet waar hij hoort, kun je mijns inziens het beste de andere twee ook naar voren halen. Dan staan ze daarna dicht bij elkaar en paralel. daarmee steviger in mijn ogen. De gehele beschrijving is hierop geënt alsmede op een 2.3 IC motor. Deze heeft dus rechts de luchtfilter en links de accu. Houdt hier rekening mee in je eigen situatie.
Bij de uitbouw heb ik enkel de aircoleidingen bij de condensor losgenomen. Dit is enerzijds wat log bij vervoer, anderzijds neem je geen risico op de smallere verbindingen. Het is prima uit en inbouwen door alleen die drie verbingen te lossen.
Neem je accu los, neem je accu uit. Haal je grill en plastic afdekdelen los alsmede je koplampen. Vervolgens haal je ook de brug tussen links en rechts los.
Als je voor de dynamo een enkele steun hebt ga je als volgt verder: Je haalt de dynamo los en demonteer je. Vervolgens vervang je de dynamosteun voor de grotere en zwaardere gecombineerde steun. Plaats je dynamo nog niet terug!
Nu heb je aardig de ruimte. Zowel de leiding van je thermostaat als die naar je pomp (en dus ook resevoir) moet je vervangen.
Neem je luchtslangen naar je intercooler los want ook die moet je vervangen. Let even op dat je ook daar een bak onder zet om ook die inhoud op te vangen. Nu staat de hele bende los en kun je ze er rustig uit tillen.
Vervang de voetjes voor de radiateuren en plaats ze alle drie terug. Hierbij heb je dus de hoogte van je wagen nodig omdat met bevestigde aircoleidingen de aircoradiateur van onderen ingeschoven moet worden waarbij je de aircomotor ook direct op zijn plaats onder de wagen legt.
Hang de motor op zijn plek en leg de snaar er omheen. Zorg wel even dat je nu ook de dynamosnaar vervangt en op het goede wiel legt bij de as. (foto)
Zorg nu je nog ruimte hebt, dat je eerst alles van je airco goed weglegt en bevestigt. Sluit de stekkertjes aan de aircoradiateur aan en leg de draden naar linksvoor achter de koplamp langs naar de rest van alle kabels en dan mee naar achteren. Schuif nu je ventilator in de rail achterop je radiateur. Bevestig hem met drie schroeven in de bovenkant. Plaats nu ook alvast de brug terug zodat het hele zaakje steun heeft. Het ventilatoraansturingsrelais schroef je vervolgens tegen de plaat aan voor de positie van de accu nadat je de stekkers aangesloten hebt. Dit zijn er drie, schakel vanuit de ECC bediening, aansturing van de ven en een lekkere dikke plus direct vanaf de accu halen. Druk ze goed aan zoek een mooie route voor al je kabels. (foto)
Als het goed is heb nu nog maar een twee-polige stekker over, die gaat naar de condensor welke je op de plek van je verdamper moet monteren. Hier hebben de LPi-gebruikers het makkelijker. Monteer de condersator en sluit alle leidingen losjes aan. Nu kun je alle klemmetjes van de leidingen positioneren, draai vervolgens de leidingen aan en stel de aircomotor. Draai alles goed aan. Er komt nogal wat spanning op te staan bij het aanslaan van de magneetkoppeling. Na een week zat er bij mij speling op alle bevestigingspunten. Vast is hier dus niet vast. Vast is hier vaster!
Als het goed is heb je nu nog een draad of vier over welke uikomen achter de linker veerpoot. (foto) Hier tref je een stekkerblok aan waar de draden in bevestigd moeten worden. Dit is een simpel systeem, maar het kost je dagen als je het niet snapt. Ik zal je helpen. (fotoreeks)
Nu plaats je de stekkers terug, accu terug, sluit de pluspool aan, leidt de draden mooi weg en bouw de boel weer op. Vergeet je nieuwe plusdraad niet van de ven.
Bouw ook de rest weer op, koplampen, knipperlicht units en grilltoebehoren.
Nu is het tijd om ook de dynamo weer te positioneren en aan te sluiten. Leg de nieuwe snaar er omheen en span de boel op. Sluit je lucht en koelslangen aan en bevestig je slangen naar de kachelunit, hierna vul je het systeem af. Laat je wagen nu vooral op de assteunen staan. Dit geeft net een beetje helling waardoor voor mijn gevoel er makkelijker lucht uit de kop zal verdwijnen bij het vullen van de koelvloeistof. Vergeet niet het luchtsysteem op 1 atmosfeer te brengen en volgens mij kun je dan de minpool aansluiten.
Haal nu al je gereedschap uit de motorruimte. Laat de wagen naar beneden en test de boel. Koelen zal hij niet en de motor zal ook niet inschakelen. Het systeem schakelt zich namelijk uit bij ontbrekende druk van koelgas. Wel kun je nu de rest van het systeem nalopen op koelvloeistof lekkage, ECC bediening en kachelfunctie. Draait dit allemaal, zoek dan een aircoservice op en laat de boel vullen.
Bouw de bende binnenin nog niet terug behalve de stoelen en rijdt hier twee weken mee rond. Dan vraagt iedereen tenminste waarom je er zo bij rijdt en kun je trots vertellen dat je alleen nog maar even het interieur moet terug bouwen. Je hebt zojuist immers je eigen ECC ingebouwd en daar ben je trots op. Oja, noem het tegen niet-V700V leden overigens wel gewoon airco, ecc moet je weer uitleggen en dat is weer stom.
Groet,
Peter