Olie lekkage tussen cylinderkop en motorblok ( PROBLEEM OPGELOST )
Olie lekkage tussen cylinderkop en motorblok ( PROBLEEM OPGELOST )
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn auto en zal proberen het zo secuur mogelijk uit te leggen, het kan echter zijn dat ik van de hak op de tak spring.
Ik heb bij mijn Volvo 745 GLE met een B230E motor uit 1986 ( 407900 km op de teller ) een olie lekkage. Hij lekt aan de achterzijde van het blok. In allereerste instantie dacht ik aan een lekke achterste krukaskeerring. Dat bleek niet zo te zijn, want dan zou het lek bij de versnellingsbak moeten zijn. En daar was alles droog. Alleen een druppel olie op de carternippel aan de onderzijde ( daar waar de olie uitkomt als je de olie vervangt. ) De volgende gedachte was een kapotte klepdekselpakking. Deze heb ik wel vervangen, omdat deze inderdaad gescheurd was. Heb het blok aan de zijde van het uitlaatspruitstuk schoongemaakt en ging ervan uit dat het probleem verholpen was. Echter bleef er olie onder de auto lekken en dan voornamelijk nadat ik had gereden. Na lang zoeken en schoonspuiten ben ik tot de ontdekking gekomen dat er olie lekt tussen de cylinderkop en het motorblok. De auto rijdt goed, heeft niet minder vermogen dan dat ik gewend ben van deze auto, heeft 'schone' olie, die recent vervangen is, en de koelvloeistof en motortemperatuur blijft mooi op peil.
Mijn vraag is dan ook..... Kan ik de cylinderkoppakking 'gewoon' vervangen?
Groetjes Wim