Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Periodiek onderhoud/Juiste olie voor 960 2.5 1995 en gevolgen verkeerde oliekeuze / lambdasonde

Juiste olie voor 960 2.5 1995 en gevolgen verkeerde oliekeuze / lambdasonde

Juiste olie voor 960 2.5 1995 en gevolgen verkeerde oliekeuze / lambdasonde

- Ingediend door MaartenK , op 24 jul 2011 - 14 Reacties -
Forum: 
Periodiek onderhoud

In 2003 kochten wij onze 965 2.5 uit 1995, via een tussenhandelaar van de eerste eigenaar. De auto is altijd onderhouden bij de Volvodealer, zowel bij de eerste eigenaar als bij ons. Wij gebruiken de auto als gezinsauto en dus ook voor de wat langere vakantiereizen naar Zuid Frankrijk (warm) of Zweden (dit jaar, op de grens met Noorwegen op 250.000 km gereden).

De eerste jaren vulde de dealer de 960 met 5W40 (Shell Helix Plus), de laatste jaren met Castrol 0W30. Het is duidelijk dat geen onderscheid gemaakt wordt bij de dealer naar motortype. Alle auto's krijgen dezelfde olie. Mijn V40 2.0T uit 2000 kreeg tot 2008 ook Shell 5W40, daarna Castrol 0W30.

Nu heb ik het idee dat de 0W30 ongeschikt is voor de (ouder wordende) 6 cilinder. Hij heeft altijd wel wat olie verbruikt (tot 1 liter/ 1.000 km bij zwaardere belasting: vol beladen, langdurig hogere snelheid en hogere buitentemperatuur), maar volgens mij loopt het met de 0W30 flink op.

Ook floept op zo'n moment van zwaardere belasting het lampje van de Lambdasonde aan. Ik vermoed door de olie in de uitlaatgassen. 5 jaar geleden hebben we de Lambdasonde in Frankrijk laten vervangen. Hij was helemaal zwart aangekoekt (ik zou ook eerlijk gezegd niet anders verwachten).

Vraag: is de 0W30 een verantwoorde keuze van de Volvodealer? Zo niet, welke schade kan dit tot gevolg hebben?

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.