Gasrol problemen van mijn Volvo 940 2,4 diesel automaat
14/07
2011Gasrol problemen van mijn Volvo 940 2,4 diesel automaat
Beste Volvo-naten,
Ik ben wel een liefhebber van sleutelen, maar heb beperkt verstand van autotechniek.
Voor zover ik nu verstand van autotechniek heb, zal ik proberen gebruik te maken van de juiste termen.
Voor een paar maanden terug (februari) sloeg mijn Volvo 940 op hol, net toen ik vanaf de N33 bij Assen de A28 op wilde draaien. Hij reed zoals ik op dat moment ook wilde lekker door naar Hoogeveen, maar wel met verhoogde toeren. Bleef hierbij wel buiten de rode zone. Echter, toen ik in moest houden bij de afslag Hoogeveen bleef het toerental hoog en moest ik met behulp van de neutrale stand de auto tot stilstand brengen op de vluchtstrook. Motor uitgezet.
Na een korte analyse constateerde ik dat de gaskabel uit de groef van de gasrol geschoten was en klem was komen te zitten tussen twee van de drie katrolletjes.
Ik heb dit provisorisch hersteld. Later op de sleuteldag bij Koops in Ees hebben we de cruisecontrol en kickstartkabel losgekoppeld van dit systeem. Rijdt wel maar uiteraard niet optimaal. Ook stationair meer toeren dan gewenst (± 1.300). Dit komt volgens mij door het feit dat het gas niet voldoende wordt teruggetrokken door het ontbreken van een tweetal veren tussen de gasrolschijfjes. Ik kan het iets reduceren met behulp van een post-elastiek.
Ik ben nu op zoek naar een geschikte tweede handsje. Dit valt niet mee. Heel het land afgebeld en overal neen te horen gekregen.
Heb tot op heden niet één kunnen vinden. Wie kan mij daaraan helpen? Zie ook de foto. Het is tenslotte de sport om met sloopmateriaal te werken. Of moet ik toch naar de Volvodealer om een nieuwe te kopen.
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
gasrol volvo 940 2,4 diesel automaat.jpg | 97.52 KB |