Mistachterlicht en aanhanger
Mistachterlicht en aanhanger
Wij hebben onlangs een staaltje van schitterend Frans vernuft aangeschaft: een Rapido Export klapcaravan. De Deux Chevauz onder de caravans. Geen caravan, geen vouwwagen, maar een klapcaravan met harde wanden. Ingeklapt een te overziene (geremde) aanhanger van ca. 600 kg, uitgeklapt (5 minuten werk!) een volwaardige 6-persoons caravan met vloeroppervlak van 10 m2. Bouwjaar 1976, dus qua duurzaamheid een prettige uitzondering op andere Franse producten. Goed. Genoeg daarover.
Als ik het goed begrijp zijn de regels als volgt: elke aanhanger, ongeacht het gewicht (meer of minder dan 750 kg maakt niet uit), moet een werkend misachterlicht hebben. Tenzij de auto ook geen mistachterlicht heeft, wat bij de '97-er 940 natuurlijk niet het geval is. De Rapido moet dus een misachterlicht hebben. Dat zit er ook op. Het lastige zit 'm nu in het feit dat bij inschakelen van de mistverlichting middels een zogenaamde 'overbruggingsschakelaar' de mistlamp(en) van de auto uit moeten staan, omdat anders door de sterke rode gloed die weerkaatst op de aanhanger het uitzicht naar achteren zou worden belemmerd. Ik verzin dit niet, het staat te lezen op o.a. politie.nl. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Heeft iemand zoiets al eens gefabriceerd?