Aanhangers: iedereen weet wat....
10/01
2006Aanhangers: iedereen weet wat....
Omdat we die Kangoo 'bestel' op benzine niet in Nederland konden vinden, zijn Barbara en ik
over de grens gaan zoeken. En waar je dan terecht komt...er gaat een wereld voor je open!
Bij Benny's Cars jawel, in Glabbeek, Vlaanderen, zijn we geslaagd: goed en niet te duur !
Vervolgens bleek dat het autootje niet op eigen kracht naar Tilburg mocht rijden; het had immers nog geen kenteken.
Dus: een aanhangwagen ofwel auto-ambulance gehuurd .
Elders op deze site heb ik toen een vraag gesteld, waaop velerlei reacties kwamen.
En ik heb er weer wat van opgestoken !
Voor de overzichtelijkheid plaats ik in dit dagboek een samenvatting - mèt ontknoping :
HENK:
Coos, onze 745 heeft geen trekhaak, dus heb ik mijn goede vriend Tjerk en zijn 245 GLT automaat (onze oude IJsbeer) gecharterd om een Kangoo 'lichte vracht' uit de Belgie op te halen op een gehuurde auto-ambulance.
Max aanhangergewicht 245GLT: 1500 kg geremd
Eigen gewicht ambulance: 750 kg
Gewicht Kangoo: 1030 kg
Volvo (topconditie): 1-'89 / 113 pk / 183 Nm
VRAAG:
KUNNEN WE DIT MET GOED FATSOEN WAGEN ?
Jeroen: Als je heel erg heuveltje op moet (Ardennen) is het tricky denk ik. Maar op het vlakke land moet het te doen zijn. maar ik zou het zweet op mijn rug hebben staan.Andere vraag hoe zijn de remmen van de Volvo ?
Willem v S: Maar, je moet een E-rijbewijs hebben, en liefst ook redelijk wat ervaring met aanhangers. Hou er rekening mee dat de balans heel anders is dan met een lichter aanhangertje. Op een vlakke weg zal de wagen rustig 80 lopen zonder problemen, maar in de bergen heb je wel even wat voor je kiezen. Als de 240 geen oliekoeler op de automaat-olie heeft, zou ik het in bergen niet wagen, je wilt minimaal een temperatuurmeter op de automaatolie om te voorkomen dat je een bak verbrandt (met afremmen bergaf niet onwaarschijnlijk hoor!)
Jan H : Mee eens, als zou ik zelfs zeggen dat je ervaring met grote aanhangers met veel gewicht moet hebben. Oom agent zal overigens initieel naar het rijbewijs kijken. Als dat niet in orde is (geen E) dan hang je per definitie en kan je de aanhanger + de lading (ook als ie leeg is) laten staan. Zodra men verwacht dat de lading + kar zwaarder is dan je mag trekken dan zal men gaan rekenen. Initieel door het kentekengewicht van de Kangoo en de kar op te tellen. Mocht men op dat gebied gaan miepen, zorg dat je gewicht van de kangoo naar de trekkende wagen hebt overgebracht. Dan moet men gaan wegen om te bepalen of je in overtreding bent. (zelfs een bank verwijderen is al voldoende hiervoor) Gaat men alsnog wegen, zorg er voor dat je het teveel aan gewicht (+- 300 kilo) in de volvo kan droppen. (daar staat geen maximum voor, indien je niet door de assen gaat, anders dan de typegoedkeuring)
Mark S : IK zou niet zelf gaan rijden met een eigen auto.Verhouding trekauto en aanhanger is ver uit balans en de 245 is gewoon te zwak om totaal 3 ton mee te slepen ! Hoewel ik wel vertrouwen heb in de automaat en de hoeveelheid koppel, zou ik een grotere auto nemen of iets huren. Succes.
Henk: Heren, zeer bedankt voor jullie inzichten.
@Jeroen:Het is gelukkig niet de Ardennen in ; alleen her en der wat glooiing. De remmen van de 240 zijn pas vernieuwd.
@Willem en Jan : Oliekoeler denk ik niet ; Rijbewijs E kregen we in '73 nog gratis bij B, dus dat zit snor.Ik denk dat we voor het gemak maar een eindje omrijden over de snelwegen. Mijn zorg was trouwens nog het meest of de Volvo het qua constructie aan zou kunnen ( natuurlijk er van uitgaande dat de trekhaak deugt en vast zit zoals het hoort). Overigens is die Kangoo zo kaal (bestel) dat er niks uit te halen/over te hevelen valt...
Jan Soetens: Je wil niet weten hoeveel kilometers ik al gemaakt heb met een Volvo met autoambulance+raceauto aan de haak... Met de eerste, een 240 met dieselmotor meer dan 500.000 km's. Nooit problemen gehad, wel veel geduld nodig want 'traag' is nog een understatement... Ook mijn huidige 940 estate met 2,3 benzinemotor neemt de boel met gemak mee.
Dus gewoon rijden met die handel. En bedenk dat zo'n flinke aanhanger zelf ook een puik paar remmen heeft. Die voel je echt wel trekken bij afremmen ipv duwen.
Henk: Mark,we praten over 18,5 % overschrijding; lijkt niet extreem ; toch blijft inderdaad de vraag of het nog verantwoord is. Ik denk van wel, er van uitgaande dat de officiële normen binnen zeer veilige marges zijn gesteld en dat wij geen capriolen gaan uithalen.
Henk: Een LandRover 300 Tdi die ik ooit had (122pk/300Nm) woog 2000 kg en mocht 3500 kilo trekken. Die verhoudingen liggen bij 'luxe' wagens beduidend anders. Vraag me af waar dat in zit...'t kan toch niet alleen de 4wd zijn, want een awdXC70 van 1640 kg mag maar weer slechts 1800 kg trekken , hetzelde als een gewone V70 td5 van 1596 kg.
Willem: Wat dacht je van een apart chassis versus een kooiconstructie die de sterkte uit zijn vorm moet halen? De Laro mocht overigens 4000 kg trekken, maar dat mag in nederland niet met een kogel, dan moet je een vangmuil-koppeling en luchtdrukremmen monteren. Mijn oom had een 109 met apart versterkt chassis en al dat spul, die mocht 6000 kg trekken met zijn 100-of-zo pk zescilindertje.
Henk: Ik heb zojuist een minder zware ambulance bemachtigd, uiteraard een dubbelasser, maar 400 i.p.v. 750 kg. Nu klopt het allemaal mooi! Jullie horen na zaterdag.
Jan: Dat past inderdaad, nu nog ff oppassen met de gewichtsverdeling bij het laden en de wagen goed vastzetten. (2 stevige spanbanden zijn genoeg).
Antoine: Ik zet mijn racer altijd vast met spanbanden door elke velg. Heb je ook relatief korte spanbanden voor nodig.
Voordeel is dat je dan het onafgeveerde deel van de auto vast zet. Ook kan ie dan niet verschuiven.
Als je de banden aan bijvoorbeeld het sleepoog bevestigt zit je met de spanbanden de auto in zijn vering te trekken.
Jan: Ik heb me bij al het vervoer beperkt tot 2 van de velgen (diagonaal). Als de spanbanden te lang zijn (vast) dan kan je ze via de deur naar binnen mikken. (laat wat slack, ivm inveren)
Jeroen: Plaatjes willen we zien! Van sleper met sleep (en ook van straks na het ongeluk als die Kangoo er af gevallen is, HHH)
Sander: Oom agent gaat niet wegen langs de kant van de weg hoor! Met een B rijbewijs (zonder E) mag je alles trekken mits:
1. het totaal gewicht van de aanhanger (eigen gewicht + max laadgewicht) niet meer is als het leeg gewicht van de trekkende auto;
2. de totale combinatie niet boven de 3500 KG uitkomt. Oom agent kijkt dus op de papieren van de aanhanger en de auto en bepaalt dan of je in overtreding bent of niet. Ook al is de aanhanger leeg dan nog ben je in overtreding als je niet aan beide bovenstaande voorwaardes hebt voldaan. Vaak is een tandemasser achter een personenauto al niet mogelijk voor een B rijbewijs.
André: De remmen van de aanhanger! Als die goed zijn duwt ie niet harder tegen de Volvo dan de kracht die nodig is om de rem te bedienen. Combi Volvo/aanhanger met Kangoo: het kan wel, maar als het fout gaat ben je de klos !
Rob: Op het kentekenbewijs van mijn 940 staat als max. aanhangwagengewicht 1800 kg aangegeven. Dus dat betekent dat 1030 kg Kangoo en 750 kg autoambulance ook wettelijk geen probleem zou hoeven te zijn. De fabrikant ziet technisch ook geen probleem voor de 7/9 serie, al zie je hier en daar in de technische gegevens van Volvo ook wel 1600 kg aangegeven. Maar dat heeft volgens mij met één of andere vrij nieuwe richtlijn te maken dat je vanuit stilstand een keer of 5 op ik meen een 12% helling moet kunnen optrekken, maar die zijn er niet veel in Nederland.
Maar een E-rijbewijs heb je in elk geval nodig (totaal > 3500kg en max. toelaatbaar gewicht van de aanhanger is meer dan leeggewicht van de auto).
Verder natuurlijk ook een gezond verstand om je te realiseren waar je mee op pad bent...... Dus niet zoals die vogel gisteren een klassieke Amerikaan op een aanhanger vervoerde achter een Seat Cordoba en vervolgens schaarde op de A1 bij Amersfoort!
Henk: Jeroen, ik heb van mijn monteurtje een paar spanbanden te leen waar je U tegen zegt. Als we daarmee de Kangoo vastsjorren en er gaat iets fout, dan ligt ook meteen de hele combinatie van de weg. Dat beloven prachtige foto's te worden! Hoe die banden werken, heeft 'ie wel uitgelegd, maar ik ben het al weer vergeten. Vanavond met B even proberen..
Jan: Is niet zo moeilijk.
- span gedeelte geheel open klappen
- deel 2 er doorheen halen
- spannen
Met de wagen is het handig deel 2 eerst door een velg te halen en beide delen lekker ver naar voren/achteren (andere kan dan het wiel) vast zetten. Tevens is het handig om het span gedeelte (korte) aan de buitenkant van de band te plaatsen. Dus:
- lange deel vast haken
- vanaf binnen naar buiten door de velg halen
- korte deel vast haken
- door het korte deel halen (handel buitenkant, niet auto kant)
- spannen Zie voor eventuele details de foto's van het ophalen van de 780. (al is het slecht te zien)
Jan: Er is een aanpassingsset waardoor de bevestiging goedgekeurd is tot 1800 kilo.
Rob: Het leeggewicht van het trekkende voertuig is alleen van belang voor het al of niet hebben van een E rijbewijs. Het maximum toelaatbaar aanhangwagengewicht wordt door de fabrikant bepaald en verschilt blijkbaar bij de 240 en 7/9 series. En dan moet de trekhaak dat gewicht ook nog eens aankunnen. Tegenwoordig wordt een D-waarde opgegeven. Bij mijn 940 uit '98 met (Bosal) trekhaak is dat 9.8 en als je dat omrekent mag de trekhaak meer dan 2 ton hebben. Ik heb mij altijd al afgevraagd wat zo'n versterkingsset nou inhoudt. Het lijkt erop dat dit bij de laatste serie 940 niet nodig is.
Bert B: Onder mijn vorige 745 zat een trekhaak en een apart blad bij het kenteken waarop stond voor hoeveel kilo die trekhaak was gekeurd. Onder mijn huidige 745 zit wel een trekhaak maar niet zo'n vel bij het kenteken. Nu heb ik me laten vertellen dat je dan ook al mag je auto alles trekken en heb je zelf alle rijbewijzen je toch niet meer mee mag nemen dan 750 kilo.
Jan: Kijk eens bij de RDW. Daar staat ook geregistreerd wat je mag trekken. Vraag daarna bij de rdw (als het niet op de site staat) hoe je dat getal in je kenteken gezet krijgt. (staat nu op deel 1)
=========================================
Henk: Heden 09.30u uit /14.00u thuis.
We zijn na een vlekkeloze reis Tilburg/Glabbeek v.v. veilig met ons vrachtje weergekeerd! Ik heb de hele rit van 280 km in m'n ouwe IJsbeer mogen sturen. Heerlijk! En Belgie is weer eens wat anders. Heen met 400 kg aan de haak in een rechte lijn binnendoor over Poppel, Arendonk, Retie, Geel, Diest, richting Tienen. Terug met 1430 kg erachter in een wijde boog over de snelweg langs Leuven-Brussel-Antwerpen-Breda naar Tilburg terug. Verbruik gemiddeld 1 :8,7 (Euro 95). Rijkswacht en douane in geen velden of wegen te bekennen. Geen druppel gezweten.
Benny (van het fameuze Benny's Cars te Glabbeek) heeft de Kangoo geroutineerd opgereden en vastgesjord en wij hebben braaf opgelet. "Goed vooraan op de remorque zetten, anders gaat 'em achterover deinen...." Deze soort lichtgewicht aanhanger kon hem overigens zeer bekoren; hij placht die vroeger ook zelf in Nederland te kopen.
De 245GLT automaat trok het uitstekend. Niet als de brandweer, maar wel als een gezond en tevreden werkpaard. Een kwestie van op tijd voldoende toeren maken. Verder het verkeer goed in de gaten houden en anticiperen. Er was alleen dat beetje schokkerige wat je ook met een kuub zand achter je auto hebt, maar we hebben geen enkel benauwd moment gehad! Gangetje van 90-100, lekker zo. Remmen was ook niet echt spannend. Alleen die enkele zondagsrijder die ineens pal voor je bumper invoegt is even zuchten. Rechtuit sturen en niet in paniek op de rem stampen !
Natuurlijk hebben we vreselijk gelachen om visioenen van alle mogelijke verkeersrampen die ons en anderen konden treffen. En op zeker moment had Tjerk nog een Jansen & Janssen ervaring, waarna hij mij toe siste: niet omkijken, ik geloof dat we worden gevolgd...!
We zoeken naar een excuus om dit soort ritjes vaker te gaan maken...
Alle inzenders nog eens bedankt voor de adviezen en het delen in de voorpret !