borrels expansievat, afslaan motor na starten
borrels expansievat, afslaan motor na starten
Vamiddag vanuit Arnhem heen en weer naasr Zwolle gereden in mijn 940 lpt automaat uit 1998 met 361.000 km. Zoals voor velen vandaag een warm ritje, hoewel de airco erg zijn best heeft gedaan. Zo vlak voor de bekende vakantiekilometers een goede test. Temperatuurmeter is niet boven het midden gekomen. Prima en Volvowaardig, zou je zeggen. Toen ik thuis de motor uitzette, hoorde ik een vreemd gerommel uit het vooronder. Kap open en een flink geborrel in het expansievat. Luchtbellen dus. Dat is geen goed teken en zou kunnen duiden op een doorgeslagen koppakking. Echter die is bij 340.000 km door de vorige eigenaar, inclusief een koprevisie voor veel geld vervangen. Nu net 20.000 km verder kan ik mij haast niet voorstellen dat die er alweer uitligt. Kunnen de luchtbellen ergens anders door komen? Moet het systeem bijvoorbeeld ontlucht worden, of ontstaan de bellen alleen bij dit soort warm weer? Tegelijkertijd viel het mij op dat op de terugweg de motor na een tankstop prima start maar dan niet meer stationair wil blijven lopen. Je moet hem dan met het gas aan de praat houden. Op zich niet zo heel erg, maar in combinatie met dat heerlijke automaatje wel lastig wegrijden. Is dat ook een bekend verschijnsel en alleen het geval bij een behoorlijk warme motor? Of kan ik daar iets aan (laten) doen?