bougiekabels doorgeslagen
bougiekabels doorgeslagen
Hoewel mijn 940, met inmiddels een respectabele 451.000 kilometers achter de kiezen, nog altijd een vrijwel probleemloos bedrijfszeker vervoersmiddel is, had ik de laatste tijd last van wat kleine 'dingetjes'. De belangrijkste daarvan was een kleine 'hick-up' tijdens stationaire loop, vooral na een flink stuk snelweg. Toerental zakt iets in. Beetje schudden, en dit herhaalde zich dan een keer of twee, drie. Daarna verdween het weer. Een ander dingetje was dat als ik de 940 startte met warme motor, bijvoorbeeld na het tanken, hij eventjes op drie cilinders liep. Een dotje gas verhielp dat weer. Het deed zich niet per definitie voor, maar de kans was zo ongeveer 75% schat ik, dat ik tijdens een rit 'last' kreeg van één van deze, of beide, dingetjes.
Het is natuurlijk een beetje een wilde gok, maar ik dacht dat een nieuwe set bougies geen kwaad zou kunnen. Toen ik bezig was de oude bougies uit te draaien (die er overigens prima uitzagen) keek ik eens goed naar de bougiekabels. Verrek: doorgeslagen! De kabels raken elkaar op één plek, zo ongeveer waar ze ombuigen naar het gedeelte dat op de bougies klemt. Twee kabels echt duidelijk doorgeslagen. Hele set maar vervangen, en verdomd: weer merkbaar soepeler lopen! Op zichzelf ben ik heel blij met deze ontdekking en de gevonden oplossing, maar mijn vraag is nu wel of het normaal is dat bougiekabels in goede staat naar elkaar kunnen doorslaan als ze elkaar raken. Als dat normaal is, hoe voorkom ik dan dat ze elkaar raken? De kabels waren niet echt geschuurd, mantel leek nog gewoon goed. Vanaf de bobine is het nog te doen met zo'n afstandhoudertje, maar op een gegeven moment is het bijna niet te voorkomen dat de kabels elkaar op een bepaald punt raken. Weet iemand hier een geniale oplossing voor?