Automaatbak AW71L: Wanneer kan ik met een gerust hart constateren dat ie op is? - Update laatste posting -
Automaatbak AW71L: Wanneer kan ik met een gerust hart constateren dat ie op is? - Update laatste posting -
De titel zegt eigenlijk al genoeg.
Ik heb een anderhalf geleden de automaat geflushed, een jaar geleden, dus een half jaar erna, is bij carlo Schmidt de automaat carter los geweest en stond er daarna op de opdrachtbon dat de automaatolie aan vervanging toe was.
Mijn automaat schakelt bij normaal optrekken, bij 2900 rpm van 1 naar 2, en als ik mijn voet hetzelfde laat staan, bij 4400 rpm naar 3.
Meestal lift ik, om hem eerder te laten schakelen.
Van 3 naar 4 gaat bijna altijd netjes.
Van 4 naar lock-up werkt ook, bij 102 km/h mits voorzichtig rijdend, anders bij ergens 107 km/h, hoewel ik soms merk, dat ie koud bij 100km/h uit de lockup schiet en terugschakelt naar 3, terwijl daar naar mijn idee geen reden voor is.
Normaal blijft ie pingelen tussen 3 en 4 bij 80-85 km/h (wat overigens in Nederland enorm irritant is, maar dat terzijde)
Kickdown staat volgens mij goed afgesteld.
Hij trekt verder uitstekend, stall-speed-test heb ik nog niet gedaan.
De vraag is dus, is ie met 468 duzend km eindelijk aan revisie toe, of vervanging?
Wat zijn eigenlijk de slijtage onderdelen in een automaat, behalve de frictieplaten?
(Ik zal proberen er een keer een filmpje van te maken.)
Done:
Dit is op de A59, rijdend rond de 105, met ingeschakelde lockup, die er zodra ik gas geeft af schiet en de bak schakelt terug naar drie en pas na heel lang nadenken, bedenkt ie dat bij 4500 rpm, de 4 ook best eens een idee kan zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=XhE5h-ir8tI
Dan nog een stukje vanaf stilstand.
Vanaf 0 tot ergens bijna 80, waarbij de automaat in het geheel niet naar 3 schakelt, maar in twee blijft hangen.
Overigens ook een end boven de 3000 pas in 2 schiet.
Ik heb zelf niet het idee dat ik erg hard trap, maar wellicht is heb ik bij hard trappen een andere maatstaf.
http://www.youtube.com/watch?v=5gndOQcXSD0
- UPDATE 14 juli 2011 -
Mail van de Volvo dealer gehad, met de prijzen van de te vervangen onderdelen:
Balletjes en verenset met nummer 270159 en kost € 5.85
De set met pakkingen zou zijn 271295 en kost € 32.20
Valt nog wel mee dan dus, eigenlijk.
Nou nog twee dagen vrij....;-)