Spuit Elverding UPDATE met nieuwe vraag
11/06
2011Spuit Elverding UPDATE met nieuwe vraag
Deze week stond voor mij in het teken van de eenzaamheid :) omdat mijn lief een weekje weg was en ik in Meeden bleef. Twee auto's ter beschikking, geen "verre" afspraken kortom, ik ging een berg beklimmen waar ik al heel lang tegen op zag: het paravant. En ja, geen slimme echtgenote die me tot rede kon roepen dus bedacht ik om eerst maar even de neus van de motorkap onder handen te nemen, als een soort proef. Het paravant kon ik dan doen met de opgedane "ervaring".
De roest van steenslag op de kap irriteerde me al heel lang en mijn idee was om bij de action (nummer een mannenwinkel volgens mijn omgeving!) rostwandler, primer en lak te halen om mee te beginnen. Het was mijn bedoeling om de kap t.z.t. te laten spuiten dus echt veel verpesten kon ik niet. Althans, dat dacht ik.
Schuren viel tegen, deels zag ik blank metaal (waar ik de roest had weggeschuurd) en deels oude lak die niet van plan was om weg te gaan. Enfin, afplakken, spuiten en verdraaid, het zag er redelijk uit. Tenslotte stond de auto half onder de bomen, half in het veld en de wind kwam plotseling ook even kijken. Helaas, schijn bedriegt, want toen ik het afplakband weghaalde trok al een paar stukjes zwart mee. Maar met enig zelfvertrouwen ging ik naar de verfhandelaar, bestelde daar de juiste verf (dacht ik!) een bus primer en blanke lak. De primer was eigenlijk niet nodig, beter van niet, maar de motorkap had nu eenmaal een paar plekken blank metaal; die heb ik dus ingespoten en de rest alleen stevig opgeschuurd en met ammoniakwater afgenomen. Uiteraard nadat ik de boel had afgeplakt.
Na een beetje primer de hele boel in 417 en de blanke lak; maar ach, het zonnetje scheen lekker dus ik pakte ook meteen even het stukje bij de LPG aansluiting aan. Dat deed ik niet al te fanatiek; dat moet goed gebeuren en dus minstens die LPG aansluiting eruit en de roest eronder goed behandelen. Maar ja, die spuitbus was bijna leeg, want inmiddels had ik het paravant ook opgeschuurd en met 417 en blanke lak gespoten dus dat kleine stukje ook nog even gedaan.
Helaas kwam een kennis langs toen ik bezig was; hij haalde alvast de strips van het paravant af; dat scheelt afplakken. Na het spuiten ontdekte ik dat het terugzetten van het rubber en kunststof niet zo snel er op gaat als het er af ging. Omdat ik naar Ede moest heb ik het oude paravant met wat rostwandler, kleur- en blanke lak voor even een blauwe look gegeven; maar ja, een gat in kleur spuiten is nog niet zo makkelijk, maar het bruine is even weg.
Kort na het spuiten stak de wind op, en inmiddels heb ik de eerste donderslagen gehoord. Ik ben benieuwd hoe lang de verf op de diverse plekken blijft zitten. Ik hoop tot einde zomer zodat ik tijd en middelen heb om
- het paravant opnieuw te spuiten in de juiste kleur
- de motorkap te laten bijwerken en spuiten
- de lpg aansluiting te laten bijwerken en spuiten
Want de kleur lijkt dus niet op de kleur van de rest van de auto. Veel minder glans en donkerder; bij de LPG aansluiting lijkt het wel mat zwart en op de voorkant een mat blauw. Ook een leermoment dus, en iets om met de verfspecialist aan te kaarten.
Vind ik het mooi? Mwah, het is een verbetering van een hele slechte situatie, het is nu allemaal blauw(ig)
Ben ik blij? Ja, want elke verbetering is een verbetering en ik heb nu gezien dat het te doen is. En dat laatste is voor mij het mooiste moment van deze week (los van terugkerend lief en dochters natuurlijk): ik heb een berg beklommen die veel kleiner was dan ik dacht. En da's mooi meegenomen!
En de club? Ik heb tips van velen mogen ontvangen, kon in de documentatie snuffelen en mijn vragen werden best snel beantwoord. Het is weer tijd voor een sleuteldag of een PKKK dag. Ik heb d'r zin an!
Als het allemaal goed gaat draaien de cijfers van de kilometer teller vandaag of een der komende dagen voorbij de 850.000. Daar past zo'n stukje cosmetica ook wel bij!
>> update 18-6 <<
Ik ben te rade gegaan bij de verfkelder, dit keer in de BG. Spuitbussen meegenomen en de auto verkeerd, maar wel voor de deur, geparkeerd. De winkelier liep mee naar buiten, constateerde dat de kleur wel OK was en spoot vervolgens een stukje van het paravant in met blanke lak. En dat was de clou, ik moest gewoon nog een keer spuiten...
Intussen heb ik het paravant van Jan Vlagsma, als het droog is ga ik het overzetten.
MAAR.... aan een van de portieren zit een soort steenslag; zal wel van de omkrikkende krik zijn. Ik was van plan die met de dremel en schuurpapier rond en blank te maken en dan met primer, kleur en blanke lak ontlelijken.
VRAAG: primer gebruiken of eerst een soort van roestbeschermer als noverox gebruiken, dan kleur en blanke lak.
Antwoord is niet zo haastig, ik wil het doen als het droog is.
Bedankt voor jullie hulp!