KOPPAKKING 960 1996 ESTATE PRINS VSI 3 LTR.
KOPPAKKING 960 1996 ESTATE PRINS VSI 3 LTR.
Beste medeforummers,
Mijn auto vertoont al geruime tijd alle verschijnselen van een lekke koppakking die steeds erger worden, zoals koelwaterverlies,s-morgens wel goed starten maar de eerste 10 seconden op 5 cilinders lopen, onder het rijden soms niet lekker doorlopen maar met horten en stoten, en keiharde waterslang. Momenteel heb ik er tijd voor en ondanks dat ik het nog nooit gedaan heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en er vanmorgen aan begonnen. Nu is de kop eraf en wat schetst mijn verbazing, de koppakking ziet er uit als nieuw er is totaal geen beschadiging hoe klein ook te ontdekken.
Ik heb de koppakking laten zien aan een monteur van een garagebedrijf bij mij in de buurt en die kon ook geen abnormaliteiten ontdekken wel was aan de cilinderkop te zien dat hij al eens meer verwijderd is geweest, er zitten bij deze kop enkele, hoe moet ik het noemen, uitstulpingen die ervoor bedoeld zijn om wanneer dfe kopbouten verwijderd zijn, een makkelijk houvast te hebben om de kop te lichten. Aan deze uitstulpingen is duidelijk te zien dat er enig kracht op is uitgeoefend. Op advies van deze monteur laat ik de kop morgen afpersen om er zeker van te zijn dat hij niet gescheurd is, anders zal het einde verhaal zijn voor deze kop. Er moet in ieder geval iets aan de hand zijn want alle cilinders zien er goed uit op een na. de 4e cilinder van de voorkant gezien, is behoorlijk zwart (roet) evenals de bijbehorende bougie. Dit sterkt mijn vermoeden van een gescheurde kop. Nu heb ik een compleet ingevuld onderhoudsboekje bij deze auto notabene door Volvodealers (Belgisch) maar in dit boekje wordt nergens niet gesproken van evt. verwijdering van de cilinderkop.
Ik heb op internet gezocht naar een cilinderkop en ik heb er een gevonden voor het geval dat ik morgen een negatief bericht krijg van mijnheer de "afperser", maar hier heb ik toch een probleempje mee. Op het stickertje op het distr. deksel staat als motornr. B6304S, en de aangeboden kop heeft als motornr. B6304FS, kan ik deze kop toch gebruiken en zoja wat is dan het verschil?
Ergens hier op het forum staat een verklaring van de verschillende cijfer- en lettercombinaties van het VIN-nr.. Ik heb dat nr. van mijn auto eens gecontroleerd. Ergens in dat nr. staat de code 95, en die zou staan voor motorcode B6304S TWC, waar staan de letters TWC voor?
Grtn
Henk Brekelmans