Na montage brandstofpomp nu ineens horten en stoten onder de 2500 toeren...
Na montage brandstofpomp nu ineens horten en stoten onder de 2500 toeren...
Beste Volveurs,
Onlangs begon mijn Volvo ergens achter de achterbank hevig te zoemen. We zetten hem aan de kant en het gezoem hield op. Toen we weer wilde starten lukte dat niet. De startmotor deed het wel netjes. De wegenwacht zei dat vermoedelijk de brandstofpomp stuk was.
Ik heb vandaag mijn kapotte intank brandstofpomp vervangen voor een nieuwe van Nordicar. Een kloon.
Veel geklooi bij het weer terugmonteren, maar uiteinelijk toch gelukt door -zoals Haynes voorstelt- een deel van de hele unit vast te zetten met een houtje en een touwtje.
Natuurlijk even doorstarten, en na twee drie keer in zijn stationair gekregen.
Echter als ik gas gaf, ging de motor horten en stoten en kwam hij niet op toeren. Na hem een tijdje op stationair te hebben laten staan kwam hij wel een beetje op toeren en ben ik een stukje gaan rijden. Veel horten en stoten bij het optrekken, maar als hij boven de 2500 toeren kwam, ging het gewoon wel redelijk.
Weer teruggereden naar huis en het forum en er op nagekeken. Zoeken op 'horten en stoten' gaf suggesties die verwezen naar de brandstofdrukregelaar. Dat vond ik wel vreemd want er gaan toch niet twee dingen tegelijk stuk? Alhoewel je Murphy natuurlijk moet uitsluiten. Of misschien was de drukregelaar al stuk en heeft dit geleid tot het stuk gaan van de brandstofpomp?
Enfin, volgens de suggestie het vacuumslangetje losgehaald, die bleek droog te zijn, dus vermoedelijk ligt het hier niet aan.
Ik ben toen een tweede ritje gaan maken, nog steeds horten en stoten, alleen iets minder...
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is, ik heb zelf de volgende vragen:
- Kan het zijn dat de pomp (een kloon) niet voldoende capaciteit heeft. Ik weet dat er in pre-1995 modellen twee pompen zitten. In mijn 940 vanaf 1995 zit er maar één, een intank versie. De kloon was overigens een iets dunnere versie, die ik heb moeten opvullen om hem passend te maken. Hij zou volgens Nordicar echter goed moeten zijn.
- Kan er misschien lucht in de leiding zitten, en zo ja, hoe ontlucht je deze?
- Zou het misschien toch aan de brandstofdrukregelaar kunnen liggen?
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedakt voor de hulp.
VOLVO 940 Polar Estate 2.3 IC Benzine juni 1995