Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van leidsekade/Turbowissel naar 15G @ Jelmar86

Turbowissel naar 15G @ Jelmar86

24/05

2011

Turbowissel naar 15G @ Jelmar86

- Ingediend door leidsekade
LidModerator
, op 24 mei 2011
- 4 Reacties -

Ik had al een tijdje het gevoel dat mijn turbo niet echt lekker meer was. Hij floot een beetje en het geheel pakte ook niet echt lekker op. Beetje lekker gemaakt door alle topics hier was ik maanden geleden al op zoek gegaan naar een 15G, omdat die zo makkelijk in de plaats van een 13C zou passen. Uiteindelijk "besloten"dat er maar eentje moest komen die er zonder aanpassingen van de downpipe op moest passen. Immers dan zou ik later gewoon een standaard 3-inch downpipe kunnen plaatsen.

Alle beginnersfouten gemaakt natuurlijk: verkeerde aansluiting naar de downpipe gekocht, daarna nog een keer het verkeerde turbinehuis, daarna een 15G met het goede turbinehuis, maar gaar wat betreft de turbine. Ook nog een bracket van Turbobricks, maar dat lijkt vooral voor 240's te passen. Kortom een voortraject van maanden. Helemaal niet erg natuurlijk want de 945 is geen daily drive, maar een hobby-auto.

Uiteindelijk ook een afspraak gemaakt met Jelmar voor de inbouw. En die heeft er echt wel kaas van gegeten (van turbo's dan). In zijn schuur heeft hij zaterdag geprobeerd van twee 15G's er eentje te maken. En daarbij waren er behoorlijk wat verrassingen. De belangrijkste was wel dat doordat een van de twee 15G's speling had op de lengteas, deze wat aanslag aan de binnenkant van het huis had gekregen. Hierdoor paste het allemaal net niet (geloof minder dan 1 mm). Voor dat dat duidelijk was en daarna geschuurd, gestraald etc, waren we heel wat verder. Uiteindelijk paste het en werkte het (gelukkig) al waren er best wat benauwde momentjes. Even dacht ik met de bus naar huis te moeten, maar dat hoefde gelukkig niet.

Mijn oude turbo was overigens echt gaar. Dit is een plaatje na 300.000 km. De auto heeft geen gas, geen trekhaak en pas een paar honderd km een MBC. Zelf denk ik dat het misschien mede is gekomen door een lekke koppakking. Jelmar liet zien hoeveel rommel er vanuit de koelleidingen in de turbo was gekomen. Daardoor heeft het zeker niet optimaal gekoeld. Misschien een aandachtspuntje voor hen met lekke koppakkingen, ook naar de turbo lopen koelvloeistofleidingen die vol met prut gaan zitten.

 

Complimenten zeker voor de kennis en acties van Jelmar, hij heeft de leidingen sonisch gereinigd, netjes gespoten, nieuwe pakkingen, schroeven etc etc. Heel wat uurtjes verder zat de turbo erin, maar hij klaagde niet. Binnenkort nog een keertje terug voor zo'n flexibele olieleiding en bijbehorende aansluiting en een beter actuator bracket (turbomeck.se). Mijn bijdrage beperkte zich vooral tot turbo losschroeven, poetsen en prutsen. Ondertussen ook kennis gemaakt met o.a. Gerrieberrie, Tomaat, de moeder van Jelmar en de eigenaar van de schuur die ook goede adviezen had.

Mijn leerervaringen na deze ervaring:

  • Volgende keer beter een gereviseerde turbo kopen (bij Jelmar)
  • En misschien toch een Garrett ipv een Mitusbishi
  • Van twee turbo's één maken is niet zo makkelijk als het op papier lijkt.
  • Die retourleiding van turbo naar blok is wel een hele rare constructie van Volvo

En hoe het nu rijdt? Stukken beter, een aanrader. De turbo moet nog een beetje inlopen (bij stationair nog turbodruk, maar dat zal van de aanslag in het turbinehuis komen die wel zal verdwijnen). Maar het geheel rijdt veel soepeler en het einde van de legale snelheden zijn heel wat sneller in zicht. De retourleiding heeft zich tot dusver goed gehouden. Nu moet die stabistang (van Timen) er echt eens komen!

Jelmar bedankt! (en laat maar weten wanneer die leiding klaar is)

 

  • blog van leidsekade
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

leidsekade
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.