Turbowissel naar 15G @ Jelmar86
24/05
2011Turbowissel naar 15G @ Jelmar86
Ik had al een tijdje het gevoel dat mijn turbo niet echt lekker meer was. Hij floot een beetje en het geheel pakte ook niet echt lekker op. Beetje lekker gemaakt door alle topics hier was ik maanden geleden al op zoek gegaan naar een 15G, omdat die zo makkelijk in de plaats van een 13C zou passen. Uiteindelijk "besloten"dat er maar eentje moest komen die er zonder aanpassingen van de downpipe op moest passen. Immers dan zou ik later gewoon een standaard 3-inch downpipe kunnen plaatsen.
Alle beginnersfouten gemaakt natuurlijk: verkeerde aansluiting naar de downpipe gekocht, daarna nog een keer het verkeerde turbinehuis, daarna een 15G met het goede turbinehuis, maar gaar wat betreft de turbine. Ook nog een bracket van Turbobricks, maar dat lijkt vooral voor 240's te passen. Kortom een voortraject van maanden. Helemaal niet erg natuurlijk want de 945 is geen daily drive, maar een hobby-auto.
Uiteindelijk ook een afspraak gemaakt met Jelmar voor de inbouw. En die heeft er echt wel kaas van gegeten (van turbo's dan). In zijn schuur heeft hij zaterdag geprobeerd van twee 15G's er eentje te maken. En daarbij waren er behoorlijk wat verrassingen. De belangrijkste was wel dat doordat een van de twee 15G's speling had op de lengteas, deze wat aanslag aan de binnenkant van het huis had gekregen. Hierdoor paste het allemaal net niet (geloof minder dan 1 mm). Voor dat dat duidelijk was en daarna geschuurd, gestraald etc, waren we heel wat verder. Uiteindelijk paste het en werkte het (gelukkig) al waren er best wat benauwde momentjes. Even dacht ik met de bus naar huis te moeten, maar dat hoefde gelukkig niet.
Mijn oude turbo was overigens echt gaar. Dit is een plaatje na 300.000 km. De auto heeft geen gas, geen trekhaak en pas een paar honderd km een MBC. Zelf denk ik dat het misschien mede is gekomen door een lekke koppakking. Jelmar liet zien hoeveel rommel er vanuit de koelleidingen in de turbo was gekomen. Daardoor heeft het zeker niet optimaal gekoeld. Misschien een aandachtspuntje voor hen met lekke koppakkingen, ook naar de turbo lopen koelvloeistofleidingen die vol met prut gaan zitten.
Complimenten zeker voor de kennis en acties van Jelmar, hij heeft de leidingen sonisch gereinigd, netjes gespoten, nieuwe pakkingen, schroeven etc etc. Heel wat uurtjes verder zat de turbo erin, maar hij klaagde niet. Binnenkort nog een keertje terug voor zo'n flexibele olieleiding en bijbehorende aansluiting en een beter actuator bracket (turbomeck.se). Mijn bijdrage beperkte zich vooral tot turbo losschroeven, poetsen en prutsen. Ondertussen ook kennis gemaakt met o.a. Gerrieberrie, Tomaat, de moeder van Jelmar en de eigenaar van de schuur die ook goede adviezen had.
Mijn leerervaringen na deze ervaring:
- Volgende keer beter een gereviseerde turbo kopen (bij Jelmar)
- En misschien toch een Garrett ipv een Mitusbishi
- Van twee turbo's één maken is niet zo makkelijk als het op papier lijkt.
- Die retourleiding van turbo naar blok is wel een hele rare constructie van Volvo
En hoe het nu rijdt? Stukken beter, een aanrader. De turbo moet nog een beetje inlopen (bij stationair nog turbodruk, maar dat zal van de aanslag in het turbinehuis komen die wel zal verdwijnen). Maar het geheel rijdt veel soepeler en het einde van de legale snelheden zijn heel wat sneller in zicht. De retourleiding heeft zich tot dusver goed gehouden. Nu moet die stabistang (van Timen) er echt eens komen!
Jelmar bedankt! (en laat maar weten wanneer die leiding klaar is)