Klepveer reparatie
05/01
2006Klepveer reparatie
HIJ is weer thuis.
Ireen had pech onderweg. Toen ze naar huis reed en bijna thuis was begon de auto ineens raar
te horten en stoten. Meteen maar aan de kant gezet en de WegenWacht
gebeld. Die was er bijzonder snel (na 20 minuten al) maar die kon het
probleem wel traceren maar helaas niet oplossen. De bougiekabel van de
3e cilinder hing los maar toen dat weer vast zat bleef hij op 3
cilinders lopen. Die 3e cilinder gaf ook geen compressie meer dus dat
was niet best. Voordeel van een compleet wegenwacht-abonnement is dat
zij de sleepwagen regelen om je auto naar de garage te transporteren en haar thuis te brengen
Toen kregen we dan te horen wat er mee mis was en hoeveel het
herstel gaat kosten en hoelang het gaat duren. Zucht... diepe diepe
zucht. De kopveer van de cilinder was stuk en de cilinderkop was
verbrand, Volvo heeft de onderdelen niet op voorraad, een algemene
auto-onderdelenhandel ook niet dus het moest besteld worden bij de
importeur, kortom, gaat minimaal dag langer duren. Als die onderdelen
dan binnen zijn gaat het ook nog wel een paar uur sleutelen kosten,
uurtje of 8 schatte hij zo in. Kortom: dat gaat heel veel euries kosten.
Was er dan toch nog een lichtpuntje? Jawel!!
Godzijdank zijn wij gezegend met ontzettend lieve vrienden die zomaar
spontaan aanboden om hun 2e auto uit te lenen.
Erger nog, toen zij dus
vanmiddag belde om af te spreken om hem te komen ophalen in Amsterdam
kreeg ze te horen dat Indra hem liever kwam brengen omdat dat voor mij
makkelijker zou zijn vanwege de kids enzo... TOF he
Dus nu staat er toch weer een Volvo voor de deur, een kleiner en ouder
broertje (of zusje??)
Het is een 340 sedan, van begin 1987 met slechts 90.000 km op de teller!
Alles voelt alsof het een paar jaar oud is en hij ziet er als nieuw uit, op een paar dingetjes na.
AMAZING.
Helaas ontbeert hij stuurbekrachtiging en alle andere luxe, maar dat mocht de pret zeker niet drukken.
Gelukkig was de "big blue" donderdagavond weer klaar!
en hij loopt weer als vanouds.
Wat was er stuk?
De klepveer.
Die is afgebroken
Een lullig onderdeeltje van 7.14 Eur . Maar cruciaal dus.
Arno had het nog nooit gezien bij een Volvo. De onderdelenleverancier ook niet, en de importeur ook niet.
Hij durfde het niet aan om de kop te laten zitten in verband met het gevaar van een verbrande klep en erger
Gevolg was wel dat de kop er af moest en dat er 8 uur werk aan zat.
Tevens hebben ze de koppakking vervangen, want die lekte en een kap en hebben ze de klep ingeschuurd.
Al met al een klus van ruim 400 euro. Maar er zat slechts voor 80 euro materiaal aan.
En het moet gezegd: Hij loopt weer mooi! Mooier dan daarvoor eigenlijk. Ik ben dus weer content!
(maar arm)