koud stationair
koud stationair
Beste allemaal,
Ik zal me eerst voorstellen, omdat ik nergens kan vinden waar ik dat beter kan. Sinds een maand ben ik in bezit van een 744 GLE, bwjr 1986, 185k gelopen, met een B200E motor, kleurcode 130-1. Nog even en dan is het een oldtimer . De auto is gebouwd in Gent maar is afgeleverd in Italie. Daar komt hij dan ook vandaan. De laatste paar jaar heeft hij niet gereden volgens de onderhoudshistorie. Gaande weg wil ik hem steeds beter maken (het liefst nieuw, maar dan mag van het thuisfront niet, ha ha). Ooit heb ik een 744 GL gehad op gas uit 1984, maar na 425k heb ik weg moeten doen, vanwege hoge komende kosten (doorroesten bij wielscherm, koppeling, kleppen uitgesteld, etc.). Naast de 744 heb ik ook nog een 855 TDI.
Ondertussen heb ik alle zichtbare roestplekken schoongemaakt en van een nieuwe laag verf voorzien. Onderkant geheelt opnieuw zwart getectyleerd waar nodig en de kokerbalken van tectyl ML. Gelukkig was de bodem nergens doorgeroest, zodat dit niet al te moeilijk was (ervaring mee met de eerdere 744). Nu alleen dit bijouden. Helaas is de auto vaak gepoetst want de blanke lak is soms ver te zoeken....maar dat accepteer ik voorlopig maar. Alleen weet ik nog niet hoe ik het schuifdak van binnen ga tectyleren (zie wel twee gaatjes). Dat stinkt ten eerste te lang en te erg en daarnaast, hoe vang ik het overtollige tectyl op?
Nu is het aan de beurt van de rest van de auto. Naast de kapotte deurrubbers rondom, slecht lopende gordels (terugloop), kachelvin, tik in de elektische ramen, achterlicht RA, etc, etc, is hetgeen wat mij nu het meest 'ergert' is de koude stationaire loop. Een bij een wil ik alles oppakken. Kortom, een lid om te leren van jullie ervaringen!
De auto start direct. Loopt even verhoogd stationair, om daarna koud te gaan preutelen; ongeveer na een minuut rijden preutelt de motor er erg op los (schommelt tussen de 600-900 tpm). Eenmaal erg warm, loopt hij 900 tpm, wel een enkele keer met een waarneembare wankel/preutel. Verder trekt hij prima op en loopt rijdend goed. In de stad is het verbruik 1:8 en op de snelweg 1:12,5. Aangezien het een B200E uit 1986 heb ik geen CIS-klep kunnen waarnemen. Er zit nieuwe benzine in. Heeft dit gepreutel koud stationair te maken met een slechte fijnafstelling, bougiekabels of BZK-118 of....? Wie o wie?
Groet,
ik-rol