toerental veranderd na opnieuw monteren distributieriem?
toerental veranderd na opnieuw monteren distributieriem?
Beste mede volvo liefhebbers,
De krukaspoelie van mijn volvo (940 2.3. I.C. '96 480.000km) slingerde al een tijdje (zie mijn andere item). Ik vond bij mij in het dorp een 1 mans garagebedrijfje, waar ik op zo'n tijd kon afspreken, dat ik zelf ook mee kon kijken (en evt. helpen). Het loshalen van de poelie bleek al een groot probleem. Na de bout losgedraaid te hebben, bleek de poelie muurvast te zitten. Pas na het plaatsen op de brug, kon de monteur hem zo wrikken dat ie uiteindelijk loskwam.
Wat bleek? Het spietje, die normaal op het distrubutietandwiel hoort te zitten, is er blijkbaar tijdens de laatste keer distrubutieriem vervangen uitgevallen, maar de poelie is er daarna zo vast opgedraaid dat de spie compleet dwars door het aluminium van het tandwiel is gedrukt. Hij zat er gewoon ingedrukt! Dit veroorzaakte een bobbel, waardoor de poelie niet meer recht op het tandwiel paste. Vandaar dus dat ie slingerde! (ik ga hier nog wel mee naar mijn garage die de distrubutie riem heeft vervangen!)
Goed, de bobbel is op de draaibank weer afgeslepen en de boel draait weer zoals het hoort. Omdat ie de boel toch los had, heeft ie ook de voorste keerring meteen vervangen op mijn verzoek, omdat hij daar wat olie lekte.
Wat mij nu wel erg opviel, is dat de toerenteller nu iets meer aangeeft bij het stationair lopen en veel sneller de hoogte in schiet (tenminste voor mijn gevoel dan) dan in de 4 jaar hiervoor. de teller geeft 2000 toeren aan bij 65km/u in z'n vier en 80km/u in z'n vijf. Ook met het optrekken schiet ie veel sneller naar boven.
Ik de betreffende monteur er daarstraks naar gevraagd, maar het enige wat hij kon verzinnen was dat, doordat hij de distrubutieriem weer opnieuw heeft gemonteerd en nu misschien beter op tijd (of strakker dan de vorige keer) heeft gezet, dit nu een ander toerental geeft. Ook zou het aan de dynamo kunnen liggen zei hij.(daar heb ik de massakabel net van vastgedraaid, omdat hij niet meer goed oplaadde).
Of ligt het aan de teller zelf? Ik hoor nl niet zoveel verschil aan de motor zelf als ie loopt. (behalve dat ie misschien soepeler, lees sneller, reageert op het gaspedaal)
Heeft iemand een idee? Is het al die tijd niet goed geweest, of is er nu iets niet goed gemonteerd?
Laat het me weten!
groet, Johan