Aansluiten km-teller: veel gemaakte fout!
Aansluiten km-teller: veel gemaakte fout!
Waarde Volvisti,
Afgelopen week schreef ik dat ik ben gestrand met mijn 240. Oorzaak: verkeerd aangesloten electronische km-teller. Dit is inmiddels opgelost.
De oorzaak zat in het verkeerd aansluiten van de km-teller. Voor de 7 en 9 schijnt dit hetzelfde te zijn als voor de 2-serie.
Achterop de teller zitten vijf aansluiting voor stekkers. Als de teller is verwijderd zie je ook vijf draadjes liggen. Dat lijkt dus mooi te passen, echter ......
Een van deze vijf draden is een 12V draad voor de cruise-control (die heb ik niet op mijn 240). Deze draad past prima op de overgebleven aansluiting van de km-teller. Die is echter voor de toerenteller! Door dit zo aan te sluiten, staat er 12V op een plek waar je dit niet wilt hebben. Direct merkbaar omdat de km-teller dan direct op 200 staat als de auto op contact wordt gezet. Dan is je teller inmiddels overleden.
Voor de 240-tellerbakken is de aansluiting voor de toerenteller vaak afgedekt met een stukje tuinslang. Zie de foto van de 240-klok (dat gele dingetje). Mogelijk kunnen jullie ellende met dit bericht voorkomen.
Mijn teller is inmiddels gerepareerd op goede wijze en voor een schappelijk bedrag. Zie www.ets1.nl. De km-teller geeft nu exact de juiste snelheid weer. Bijzonder handig!
Groeten,