Defecte brandstofpomp, dynamo probleem
Defecte brandstofpomp, dynamo probleem
Beste mede- Volvo liefhebbers
Nadat ik eerder deze week al een item geplaatst heb over een uit balans draaiende krukaspoelie, zijn er deze week een 2-tal nieuwe problemen bijgekomen. (Volvo 940 2.3 IC bj '96, B230FK)
1) De motor stopte er ineens onder het rijden mee. Gelukkig kon ik hem zonder problemen naar de kant sturen.
Bleek dat de zekering van de brandstofpomp doorgebrand was. Na deze vervangen te hebben en naar het dictsbijzijnde tankstation gereden te zijn, maakte de brandstofpomp wel heel veel lawaai. Bleek dat (ondanks mijn wekelijkse controle op de hoeveelheid benzine, nooit minder dan een kwart tank) de benzinetank bijna helemaal leeg was en de pomp (die al een 3 jaar meer lawaai maakt dan het eerste jaar toen ik hem kreeg)waarschijnlijk drooggelopen is. Mijn garagehouder heeft een scheut stuurbekrachtigingsolie in de tank gegooid, in de hoop dat ie daarmee weer wat soepeler gaat lopen. Hij maakt nu inderdaad wel minder lawaai, maar bij controle door mij bleek de nieuwe zekering gemolten te zijn (terwijl hij nog wel functioneerde! waarschijnlijk inferieure kwaliteit)
Na deze ook vervangen te hebben, rijd ik nu met een open zekeringkast om de temperatuur van de zekering te kunnen controleren. Hij blijft heel heet worden, wat er volgens mij op duidt dat de pomp toch bijna overleden is.
Ik durf er nu ook geen grote afstanden meer mee te rijden en moet toch maar een nieuwe gaan monteren. Ik heb begrepen dat er mijn type auto (Volvo 940 IC'96, B230FK) maar 1 brandstofpomp aanwezig is (in de tank) en volgens mij moet het geen al te grote klus zijn hem zelf te vervangen.
Alleen dan de keuze origineel Volvo (Bosch) of een vervangend merk. Bij Nordicar hadden ze voor mijn bouwjaar auto helaas geen alternatief te koop. Wel zei Rob (van het magazijn) dat hij nog een origineel Volvo exemplaar had liggen voor 167 euro ex btw.
Bij navraag aan een vakgarage hier uit de buurt, bleek dat zij sinds kort wel weer een vervangend merk branstofpomp hadden voor ongeveer hetzelfde bedrag(waarschijnlijk wel 20 euro goedkoper). Ik neem aan dat ik dan beter de originele Volvopomp bij Nordicar kan bestellen?
2) Alsof dit alles al niet genoeg was kwam ik vrijdagavond stil te staan, nadat een paar lampjes op het dashboard waren gaan branden (waaronder ABS), de radio uitviel (wat ie de afgelopen 2 week al eerder had gedaan). Omdat ik iets soortgelijks al eens eerder had meegemaakt (achteraf een gebroken V-snaar), vermoedde ik al dat hij alleen nog maar electriciteit kreeg van de accu en er te weinig stroom bij geladen werd.
Nadat ik een paar seconden ineens wel weer vol licht had en de lampjes uitgingen, hield hij er na een paar minuten definitief mee op. Gelukkig was ik nog niet al te ver van huis en kon ik mijn vrouw bellen, die mee heeft opgehaald, met het meenemen van de accu, zodat ik die thuis kon opladen.(De accu was trouwens in de 2 week hiervoor al 2x eerder leeg geweest, ik dacht in eerste instantie aan een defecte accu.)
De volgende dag bleek dat de waarschijnlijke boosdoener een losse massakabel van de dynamo was. Nadat ik die had aangedraaid lijkt alles tot nu toe weer normaal, met uitzondering van de het brandstofpomp probleem zoals hierboven beschreven.
Zou er eventueel een verband kunnen zijn tussen al deze plotseling optredende problemen? Of zijn de verklaringen die ik heb bedacht inderdaad de meest logische voor deze problemen?
Graag jullie reacties en adviezen!
Johan Leeuwerke
p.s. Binnenkort hoop ik me als volwaardig lid aan de vereniging te kunnen presenteren!