Turbo vervangen, bleek toch wel nodig.
12/04
2011Turbo vervangen, bleek toch wel nodig.
Mij viel op dat ie nogal moeite kreeg met vasthouden van turbodruk, trok wel, maar duurde lang voor ie op gang kwam en ondanks de MBC, verwachtte ik er meer van.
Nu had ik een maandje geleden (ofzo) een totaal verrotte 13c ontvangen en hem soort van gereviseerd.
Het turbinehuis was in prima staat en de rest, na vervanging, ook.
Ik had inmiddels ook mijn flexibele olie en koelwaterslangen binnen dus heb hem er gisteravond maar eens op gezet.
Inspectie van de oude, leert, dat er een reden was voor minder presteren, zoals hieronder te zien is.
Dus, weer een turbinehuis van een 13c op de schroothoop, jammer.
Ik denk wel, dat ik hem ga vernieuwen, maar dat is dan weer voor de langere termijn.
Enfin, de testrit gisteren, nadat ie ongeveer 15 minuten had warmgedraaid, stationair, waarbij zelfs binnen bij ons bijna de rookmelder af ging (van de overtollige olie op de behuizing) bleek dat ie helemaal geen druk opbouwd.
Jammer.
Gelukkig weet ik wel waarom, want de stang van de WGA zit er niet op en de Wastegate stond gewoon open.
Enfin, net vastgezet, en als de gelegenheid zich straks voordoet, zal ik hem nog eens testen.
Lekker klusje, 3,5 uur over gedaan (zat een draadeind vast in de uitlaatkant van de turbo en een dolle bout in mijn uitlaatspruitstuk)
Kilometerstand: 483.298
Kosten:
- Revisieset: 51 euro
- Slangenset: 37 euro
- helaas inklaring/douane/BTW: 32 euro
Nou maar hopen dat het de moeite waard was.
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
IMG_9124tn.JPG | 71.75 KB |
IMG_9125tn.JPG | 74.76 KB |