Spruitstukpakking vervangen met hindernissen
Spruitstukpakking vervangen met hindernissen
Nou, het moest er dan eindelijk van komen. Ik had een afgebroken draadeinde in cilinder 1 en een paar lekke pakkingen tusen het spruitstuk en het blok dus dat moest maar eens worden opgelost. Dankzij jullie adviezen wist ik al een beetje wat met te wachtten stond dus afgelopen weekeinde de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met de klus.
Op zich allemaal redelijk simpel sleutelwerk maar wie de constructie bedacht heeft met het beugeltje onderaan het spruitstuk mogen ze wat mij betreft deporteren naar alaska. Ik kon er niet bij komen en uiteindelijk is het slechts met twee ontvelde onderarmen gelukt om de moer eraf te krijgen. downpipe losgemaakt met de 3 moeren op de turbo. Turbo losgemaakt en olieretour en aanvoer losgekoppeld. Daarna kan die opzij gelegd worden zodat er ruimte ontstaat. De andere 7 moeren van de uitlaat gingen eigenlijk vanzelf los. Toen alles los lag het spruitstuk gedemonteerd en met een malletje, boorbus en scherpe boren het oude draadeinde eruit geboord. Gat opgeruimd, helicoil (of eigenlijk v-coil) erin en klaar is klara. Verse draadeinden, pakkingen en de montage kan weer bijna beginnen.
Aan de achterkant van het spruitstuk zie ik een paar haarscheurtjes maar navraag bij de Volvo dealer geeft aan dat dit eigenlijk altijd gebeurt en zolang ze niet doorscheuren, wit uitslaan of zwarte roetvorming er omheen hebben is er niets aan de hand. Gerustgesteld alles maar weer aan het monteren geslagen. Bij de montage vond ik wel de retourpijp van de turbo verdacht gemakkelijk op zijn plaats gaan maar ach, het zal wel.
Toen de auto weer liep (mooi stil zo zonder al die lekkages) leek alles in orde dus op naar huis. Thuis aangekomen zie ik bij het achteruit de oprit oprijden een oliespoor ontstaan op de weg en het ruikt wat verbrand onder de auto. Sh.. wat is er nu weer. Onder de motorkap kijkend is het wat vochtig aan de bovenkant bij de turbo (ingang olieleiding) dus misschien de koper ringetjes wat vuil tussen. Zien we straks weer. Na afkoelen de ringetjes vernieuwd en alles schoongemaakt. Starten en niets te zien onder de auto. Bij een beetje gasgeven gaat het echter fout. Een ware golf olie komt uit het blok uit .. inderdaad het gat van retourleiding. bij de montage is de pakking kapot gegaan en de olie kan vrij uitstromen. Nieuwe retourleiding pakking gemonteerd maar eerst op het retourpijpje een tweetal o-ringen geschoven omdat ik toch vind dat de pakkingring niet echt lekker strak in het blok komt te zitten anders. Nu zit alles wel stevig, de lekkage is gestopt en ik kan weer lekker rustig rijden met de vlovlo.
Nu nog mijn gasproblemen oplossen en dan is de truus misschien een keer betrouwbaar zoals het hoort.
Wijze les: Bij vervangen van de spruitstukpakkingen voor de zekerheid ook maar alle koperringen turbo en de pakkingen voor de retourleiding meebestellen en vervangen. Kost je de kop niet en scheelt een hoop boenwerk.
groet,
Benno
p.s. onderkant van de volvo zal waarschijnlijk voorlopig niet meer roesten met een dikke liter 10w/40 tegen de onderkant aan gesmeerd :)