Grijze bumpers voor lange tijd weer mooi!
Grijze bumpers voor lange tijd weer mooi!
Er zijn waarschijnlijk al talloze discussies gevoerd over het weer netjes krijgen van die grijze kunststof bumpers. Met name de tussenneuzen (1990/1991) schijnen notoir te vergrijzen.
Ik prutste al jaren met bumperblack, lijnolie en allerlei andere vette smeersels. Leuk voor de zondag erna maar na een week en wat regenbuien zien de bumpers er weer triest en verlopen uit.
Nu had ik ooit de bumpertjes van mijn Alto'tje met een gasbrandertje behandeld met een niet onaardig resultaat. Mooi donkergrijs maar wel wat vlekkerig.
Nu wat jaren verder, veel wijzer en ook handiger, heb ik besloten om een poging te wagen met de verfstripper. Op mijn werkplaats hebben we een Leister föhn die proffesioneel gebruikt wordt voor diverse doeleinden (van kunststof buigen tot fineerlagen losmaken). De temperatuur is regelbaar dus dat moet goed komen. Gewone verfstripper moet ook lukken lijkt me.
Eerst heb ik de bumpers goed gewassen en droog gemaakt, vooral hoekjes en randjes. Vervolgens de aansluitingen bij plaatwerk afgeplakt met strookjes HPL; zo voorkom ik dat ik de auto meteen kaalbrandt. Ik heb eerst maar eens een stukje geprobeerd dat uit het zicht zit bij de achterklep; na wat proberen en aftasten heb ik de juiste temperatuur, afstand en tijd gevonden waarbij de kunststof als het ware iets smelt. Door nu zeer gelijkmatig de fönh in horizontale banen te bewegen krijg je de hele bumpers echt supernetjes!
Na een uurtje waren beide bumpers weer als nieuw; de kunststof is ook wat gladder geworden waardoor vuil minder snel hecht. Ik heb de auto nu na de opfrisbeurt twee maal gewassen, twee ritten Nijkerk-Knokke-Nijkerk gemaakt in vies kledderweer en de bumpers zien er nog uit als nieuw!
Kortom; een klusje dat echt loont en de auto zienderogen opfrist. En het kost niets...
Foto's volgen.