Startmotor doet niets - lage spanning op het startrelais - probleem opgelost - oorzaak startonderbreker euro alarm
Startmotor doet niets - lage spanning op het startrelais - probleem opgelost - oorzaak startonderbreker euro alarm
Hoi mede Volvo sleutelaars,
Gistermiddag wilde ik m'n dochter ophalen bij een vriendinnetje. Zoon in de Volvo, sleutel omgedraaid en:
- de startmotor gaat maar moeizaam rond
- en na drie pogingen helemaal niets meer
Samen met de buren nog wat lopen klooien met startkabels, maar dat gaf geen sjoege.
Dus de accu er maar uitgehaald en vannacht aan de lader. Vanochtend de accu weer gemonteerd en geprobeerd te starten. Dit heb ik tot nu toe gevonden:
- als ik de sleutel omdraai doet de startmotor helemaal niets (ook geen klik)
- de klemspanning op de accu is 12,6 volt
- tijdens startpogingen blijft de klemspanning van de accu circa 12 volt, zojuist gemeten
- het groen-blauwe draadje naar het startrelais geeft, bij starten, 4,3 volt (!)
- met een schroevendraaier het startrelais doorverbonden, en de startmotor draait dan gewoon rond
- met een startkabel een extra massaverbinding naar het blok gemaakt, dit heeft geen enkel extra effect
Conclusies tot nu toe:
- de accu is goed
- de startmotor is ook goed
- de massaverbindingen zijn eveneens ok
Ik heb ff zitten zoeken op het forum,maar kan nog geen diagnose stellen. Wat kan de oorzaak zijn van de 4 volt op het startrelais????
Alvast dank voor het meedenken.
Robert
ps mijn dochter is wel thuis gekomen :-)
Edit: de startonderbreker bleek uiteindelijk het probleem. Die blokkeerde zowel de startmotor als de brandstoftoevoer ook met uitgeschakeld alarm. Beiden overbrugd. Wat me opvalt is dat de Volvo nu veel makkelijker aanslaat, alsof de startonderbreker al langer een "beetje" de boel tegenhield.
Het enige dat ik me nu afvraag is of het kwaad kan om te starten en te rijdem terwijl het alarm denkt dat de startonderbreker actief is.