Turbodrukmeter inbouwen
Turbodrukmeter inbouwen
Hallo,
Ik wil een turbodrukmeter inbouwen in mijn 940 LPT uit 97. Het scoren van een toerenteller met turbodrukmeter (via Marktplaats) en het inbouwen in de klokkenwinkel is niet mijn probleem. Ik heb het al een keer allemaal open gehad om een buitentemperatuurmeter in te bouwen, dus het verwisselen van de toerenteller lukt wel. Ook het aansluiten van de slang op de meter en het doorvoeren naar de motorruimte zie ik niet als probleem (ik neem aan dat er maar 1 mogelijkheid is om de slang aan te sluiten op de meter???).
Maar dan komt het; waar en hoe moet ik die slang aansluiten op de turbo? En ook belangrijk, wat voor slang moet ik hebben? Moet hier ook nog een aansluitnippel bij voor op de turbo of t-stuk? En waar vind ik zo'n slang? Vast niet bij de gemiddelde bouwmarkt.
Nou heb ik al gezocht in het forum, maar daar heeft iedereen het over turbometers met schaalverdeling en allerlei andere technische termen (ik ben wel handig maar een leek op dit gebied). Voor mij is het "just for the fun" en gewoon weer een leuke gadget. Dus voor mij is de standaard turbodrukmeter onderin de toerenteller goed genoeg. En het lijkt mij gewoon leuk dat als ik met de caravan in het buitenland wat bergjes op rijd, kan zien of en wanneer de turbo zijn werk doet. Voor het dagelijkse rijden zal met mijn rustige rijstijl de turbo niet zo heel hard hoeven werken..... denk ik.....
En moet ik bij het zoeken naar een toerenteller met turbometer nog rekening houden met bouwjaar? Als de teller uit een HPT komt uit 96, 97 of 98 dan zou het moeten passen en werken? Ik las in het forum namelijk ook een stukje dat het soms kan gebeuren dat de toerenteller niet past of uitwisselbaar is met de mijne (en dan een verkeerd aantal toeren aangeeft?).
Nou, een hoop vragen van mijn kant. Ik hoop dat iemand mij wat nuttige info kan geven en misschien een foto heeft (of kan maken) m.b.t. de aansluiting op de turbo.
Ferry
Volvo 940 2.3 i.c. LPT 1997