LPG en motorcontrolelampje
LPG en motorcontrolelampje
Ik ben al enige tijd bezig (bezig is een groot woord, noem het maar 'pielen) met het motorstoringslampje van mijn 940 2.3L op gas (Vialle) uit 1992, km-stand 293.000. Begin december begon het beruchte 'lambda-lampje' te branden. Tevens startte hij slecht op benzine, toerental viel ver terug tot nul (afslaan, moeilijk opnieuw starten, zowel op benzine als na omschakelen op gas). Zodra hij eenmaal liep en een beetje warm was, waren alle problemen over. Enige resterende probleem was het lpg-verbruik van 6,5/6,9 km/liter. Na het lostrekken van zekering 1 doofde het motorstoringslampje gedurende 30 tot 35 km, daarna kwam het weer terug. Niet vreemd natuurlijk want er zit/zat ergens een storing.
Ik heb vervolgens het volgende gedaan:
1. De stappenmotor gereinigd en vervangen omdat ik geen verbetering merkte (uiteindelijk denk ik niet dat dat het probleem was).
2. De LLM doorgemeten, maar deze geeft de juiste voltwaarden.
3. Ben vervolgens op benzine gaan rijden, na het trekken van zekering 1. Het storingslampje ging niet branden (tot 400 km, daarna kwam punt 4). Het lijkt me dus dat de storing veroorzaakt wordt door het LPG-systeem. Met enige slag om de arm mag ik ook aannemen dat de lambdasonde nog gezond is, want die had anders op benzine ook een foutmelding moeten veroorzaken.
4. De diagnosebox werkte eerst niet, dus uitlezen van de storingen wilde niet lukken. Na wat geknutsel deed ie 't weer en bleek op aansluiting 6 de code 2-2-4 aanwezig te zijn. Volgens de storingslijst is dat dus de temp.-sensor van de ECU (of de bedrading ervan). Ik heb deze sensor vervangen. Ben vervolgens gaan rijden op gas.
5. Nu na opnieuw zo'n 500 km te hebben gereden op gas, ging het lampje opnieuw branden. Het gemiddelde verbruik lag daarbij op 1:8 (snelweg, stevig doorrijden). Daarbij moet ik wel vermelden dat ik na het vervangen van de temp.-sensor de foutcodes niet gereset had, omdat ik de instructies daarvoor niet bij me had. Ik heb dat nu vandaag wel gedaan en na het wissen van deze ene storingscode (2-2-4), kreeg ik op aansluiting 2 en 6 beide de knippercode 1-1-1, dus geen storingen.
Ik zit nu met de volgende vragen. Volgens de diagnosebox was de temp.-sensor van de ECU kapot. Vreemd genoeg ging het motorstoringslampje niet branden terwijl ik op benzine reed. Had het lampje dan ook niet moeten gaan branden? Tweede vraag: ging het lampje weer branden omdat ik de storingscode niet gewist had, of staan deze twee zaken los van elkaar en is er verder nog een storing?