Benzinefilter vervangen
Benzinefilter vervangen
De filter vind je ter hoogte van het blauwe kratje, onder de auto
De filter zit met een klem vast op een houder, ook wel wiegje genoemd. De houder zit weer met 2 bouten en een moer vast aan de onderzijde van de auto. Maak eerst de houder los, zodat je makkelijk bij de banjo bouten kunt waarmee de leidingen aan het filter vastgeschroefd zijn. Het zit al snel wat vastgeroest. Een griptang of waterpomptang kan dan handig zijn om de filter klemvast te houden zodat je de banjo bout los kunt draaien. Op de foto is de voorste leiding los, de filter kan nu leeglopen in de emmer.
Daarna kan de achterste leiding los en kun je de filter plus de houder van elkaar losmaken. Op deze foto is er een nieuwe filter op de houder gemonteerd. De filter is voorzien van een laagje ducktape omdat de klem op de houder wat te losjes was. En vervolgens goed in de undercoating gezet. De filter werd met afdekdopjes op de schroefdraad geleverd dat is wel handig met die undercoating.
Nu zie je de filter in de houder weer teruggemonteerd. Omdat de mantel van de voorste benzineleiding ietsjes was ingescheurd en ik geen zin had om het uiteinde van de slang in te korten en dan de terminal er weer in te persen, heb ik er voor de zekerheid een klemmetje omheen gedaan.
De filter werd geleverd met nieuwe koperen ringetjes voor tussen de leiding en de banjo bouten, maar vreemd genoeg zaten er maar 2 ringetjes bij terwijl je er eigenlijk 4 nodig hebt. De andere 2 oude dan maar even uitgegloeid, maar nieuwe halen bij de AMH voor een paar centen is ook een optie... Ik heb de voor- en achterzijde van de filter niet in de tectyl gezet, ik wilde eerst zeker weten dat de aansluiting dicht was. Binnenkort nog even de spuitbus erop. Die filter is belachelijk roestgevoelig, gewoon dunwandig blik, eigenlijk vreemd dat je zoiets dan onder de auto hangt.