Volvo 100A dynamo rebuild, stap voor stap.
06/03
2011Volvo 100A dynamo rebuild, stap voor stap.
Omdat mijn dynamo ratelde, warm werd en slecht de acuu kon bijladen, vermoedde ik dat er iets meet mis was.
Je kunt natuurlijk een tweedehands kopen en die erin zetten, maar een dynamo-overhaul leek me veel leuker en kost uiteindelijk denk ik, hetzelfde.
Hieronder de beschrijving zoals ik te werk gegaan ben.
Of dat de goede methode geweest is, zal uit de praktijktest moeten blijken.
Inmiddels zit ie weer helemaal in elkaar en weer terug in de auto.
Om te beginnen:
De dynamo:
Op de foto is goed te zien, dat de rubbers aan de bovenkant, ook al een heel eind op waren, wat de niet meer te dempen trilling in de dynamo kan hebben veroorzaakt.
Even voor de volledigheid, het typeplaatje van de dynamo:
Voor de zekerheid, maak ik altijd even een fot van hoe het zit/zat, zodat het achteraf weer makkelijk te checken is, hoewel hier weinig fout kan gaan.
Aan een oog van de behuizing zit een massakabel, de pluspool zit onder het kapje, tesamen met een tweede plus en de Baat+ voor de tellerunit. Uiteraard ook een blok-massa, die blauwe, die ik persoonlijk wat onderbemeten vind, maar goed.
De zwarte kap op de foto hierboven, zit vast met drie parkers, die met een PH2 schroevendraaier makkelijk los kunnen.
Daarna buig je voorzichtig de clips opzij, die de kap op de behuizing klikken.
Hierna, kan je de gehele zwarte kap verwijderen. Het spreekt voor zich, dat alle bekabeling voorafgaand hieraan, moet zijn verwijderd.
Onderstaand, de regelaar, of eigenlijk borstelbrug, met nummer, ter referentie: 1197311234, van Bosch.
Na verwijdering van de borstelbrug, werd me al een beetje duidelijk, waarom hij zo slecht laadde.
De binnenste collector is helemaal uitgesleten.
Op zich geen ramp, maar de koolborstels zelf, zagen er uit, zoals op onderstaande foto:
Op de onderstaande foto, nog even de oude en de nieuwe naast elkaar.
Ik heb de oude nog even teruggedrukt, om te zien of hij nog contact maakte.
Dit was wel het geval, maar nagenoeg zonder veerdruk (links, de bovensted borstel op de foto), wat de laadsraamcapaciteit niet ten goede komt, lijkt me zo.
Hierna kunnen de 4 boutjes waar de aluminium behuizing mee aan elkaar zit worden losgenomen.
Dit kan met een kruiskopschorevendraaier of dop 8.
Hierna, kunnen de twee helften uiteen gehaald worden, waarbij de kant met de poulie met rotor een stuk blijft en het andere deel.
Vervolgens heb ik met een trekker de kogellager van de as getrokken, gebruik makend van een dop 4, om in de ruimte te steken in de collector en op de as en zo kracht te kunnen zetten.
De situatie zoals op onderstaande foto.
Om de oude collector te verwijderen, heb ik hem helaas, helemaal moeten slopen, nadat ik zeker wist, dat de vervanger de goede maten had. Ik heb hem er met een waterpomptang afgehaald, nadat ik met een stanleymes, de rotordraad had losgewrikt van de contacten van de collector (ook wel slip-ring of sleepring genoemd trouwens)
Onderstaand een geleende goto, war het wel een beetje op te zien is:
Het draadjes zie je op de onderstaande foto, net langs het contact steken, van de nieuw aangebrachte collector.
Dat op zijn plek duwen ging vrij eenvoudig, maar ik heb er een minimale hoeveelheid spuitvet op gedaan, dwz, op mijn vinger en vervolgens ingesmeerd, ter gemak.
Let erop, dat een deel van de plastic voet, verdwijnt in de opening in de koelvin-plaat.
Een en ander wordt duidelijk, als de oude eruit is.
Deze draadjes heb ik weer vast gesoldeerd en hopelijk is het afdoende voor een betrouwbare werking.
De lager die ik van de as getrokken heb, heb ik maar even open gepulkt, en daar zag ik wat er op de onderstaande foto zag.
Geheel vetloos en enkel hard klonten en brokken.
Soepel deed hij het ook al niet meer, de nieuwe was hard nodig.
Het nieuwe lager was eenvoudig op de plek te drukken, over de nieuwe collector heen en ook deze paste uitstekend.
Helaas heb ik hier geen foto van gemaakt. Om het lager helemaal goed op zijn plek te krijgen, heb ik een stukje buis van inwendige diameter 18mm ebruikt, om hem de laatste 2 mm op de plek te tikken.
Let erop, als je dat doet, dat je dat wl doet op de binnesten rind van het lager én gelijkmatig, want als je op de buitenste ring slaat, sloop je je nieuwe lager.
Ik heb een foto gevonden, die overeenkomt met de situatie:
Eenmaal inelkaar, met de nieuwe collector wel, waarbij ik gelijk zie, dat ik hem wel even had mogen oppoetsen, maar helaas, vergeten.
Het in elkaar zetten is daarna gewoonweg gelijk aan demontage, maar in omgekeerde volgorde.
Ik wilde eigenlijk ook het andere lager vervangen, aan de pouliekant.
Ik heb hiertoe de poulie vastgehouden met de grootste moordenaar die ik kon vinden, met een stuk opengesneden koelwaterslang, ter voorkoming van beschadiging en om grip te krijgen.
De poulie kwam los en de vier schroeven die het plaatje die het lager op zijn plek moet houden, kwamen gelukkig ook los, maar ik kreeg het lager er niet uit. De kogellagertrekker die ik had, was te groot en paste niet om het lager.
Inspectie van de oude lager, deed me besluiten er geen moeite voor te doen, daar ik geen rare bijgeluiden hoorde en hij nog soepel draaide.
Benodigdheden:
- Kruiskopschroevendraaier
- Dopsleutelset, met in ieder geval
- Dop 4
- Dop 8
- Dop 10
- verlengstukje
- kleine ratel
- dop 22
- grote ratel
- Stukje buis van binnendiameter 18, of een bougiedop, 19mm
- Grote waterpomptang of moordenaar, met stukje rubber, voor de grip.
- Soldeerbout
- soldeertin
- Stanleymes (geen afbreekding, maar een solide mes in houder)
- Een kogellagertrekker.
Verder uiteraard de onderdelen:
- Kogellagers
- 1-rijig groefkogellager-2RS, 17, 47, 14, eenheid:6303 2RS+, kosten 5,97 excl BTW (niet gebruikt)
- 1-rijig groefkogellager-2RS, 17, 40, 12, eenheid:6203 2RS+, kosten 4,53 excl BTW
Gekocht bij Neita Techniek b.v., supersnel geleverd, verzendkosten slecht 2,15 excl BTW.
- Electrische onderdelen
- Regelaar met borstelbrug, art.nr. 10819, kosten 19,90 incl BTW.
- Collectorunit, art.nr. 10807, kosten 7,90 incl BTW.
Gekocht bij Lima-Show in Duitsland, verzending was helaas wel prijzig.
Later zag ik, dat ze ook de lagers verkopen, weliswaar andere klasse, maar ze zullen vast wel werken.
LET OP!!!
De onderdelen zijn per type dynamo verschillend.
Bestel dus niet klakkeloos de nummers die hier zijn beschreven, maar controlleer de nummers voor je besteld. Beide sites, gebruiken Bosch nummers als je gaat zoeken, was erg practisch.
Maar goed, als een soort disclaimer dus, vooraf controleren!
Tevens wil ik nog enige credits geven aan de site die ik gevonden had, die een korte uitleg bevatte over een ander type dynamo, weliswaar Bosch, maar toch: Bosch dynamo repair op RangeRover site
En vanavond, na vervanging dus, vond ik ook nog deze site, die wellicht ook aardig is, om eens te bezoeken:
VW-corrado forum, Bosch repair
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
plaatje 6b.jpg | 188.99 KB |
plaatje 8b.jpg | 21.83 KB |
plaatje 11.jpg | 78.49 KB |