Redden van het schavot
03/03
2011Redden van het schavot
Al enige tijd staat er op het schavot van de brandweer Alkmaar een 960 sedan uit '95 klaar voor de slacht. Oefenmateriaal voor de brandweer: hoe krijg je iemand uit een gecrashte Volvo. Dat is een vak apart: standaard redgereedschap op de SIPS-balk in de portieren zetten heeft heel weinig effect. Het staal is daar gelamineerd. De normale schaar perst de laagjes slechts samen, maar komt er beslist niet doorheen. Daar heb je de vrachtwagenschaar en twee man voor nodig! Ze zijn wel sterk, onze bakstenen. Goed dat de brandweer ermee oefent, maar wel erg zonde!
Nu heb ik via mijn werk relaties met de Brandweer Alkmaar. Vanmiddag ben ik er geweest en ik mag de 960 leeghalen voordat ze ermee aan de slag gaan. Het is ooit een 2,5 liter geweest met verder alle opties: volleer, zwart interieur, houtafwerking en een standkachel! Er is door de eigenaren goed voor gezorgd: de bekende geplooide deurbekleding is met lijm en stanleymes redelijk netjes weggewerkt.
Helaas is de auto geprepareerd voor de oefening. Vanuit milieu- en brandveiligheid moet alles waar olie uit kan komen eraf voordat de auto op het schavot gereden wordt. De motorruimte is dus ook vrijwel leeg en ook de ooit aanwezige standverwarming is verdwenen.
Het goede nieuws is dat ik van binnen alles mag weghalen wat nog bruikbaar is, onder een aantal voorwaarden. De auto moet blijven rollen (anders is het geen Volvo meer, ik begrijp die brandweerjongens wel), er moet een stuur en voorstoelen in zitten en de carrosserie moet van buiten in tact blijven. Geen scharnieren uit de deur halen dus om het knakken in mijn eigen auto te bestrijden! Het plaatmateriaal is overigens al niet goed meer: het lijkt alsof de auto over de lengteas van het talud gerold is. Overal deuken aan de zijkanten en het dak.
Wat heb ik nu te doen? Als een haas 4 ander wielen met oude banden regelen zodat de Uranus-velgen gered worden van de container. Verder zoek ik een stuur dat de plaats van het zwartleren exemplaar kan innemen en twee oude voorstoelen om de twee slachtofferpoppen een comfortabele zithouding te geven.
Met deze spullen gewapend mag ik maandagmiddag op het terrein va de brandweerkazerne mijn slag slaan en demonteren wat er te demonteren valt. Ik heb niet veel tijd, maar wel heel veel zin!Wie in de gelegenheid is te komen is welkom, maar ze hebben wel aangegeven dat het geen groots clubevenement moet worden.
De spullen die eruit komen zullen hier uiteraard aangeboden worden, in de hoop dat ik er een aantal leden blij mee kan maken. De middenconsole en de wielen zijn voor onze eigen slee, de buitentemperatuurmeter is ook al vergeven, maar wat er verder uit komt ik zeker delen met jullie! Voor de benodigde onderdelen zal ik draadjes starten, maar deze dag is wel een dagboekpagina waard!