Onderhoud: Lambda-sensor en KVS-sensor vervangen.
27/02
2011Onderhoud: Lambda-sensor en KVS-sensor vervangen.
Mijn toerental schommelde al even, wat me nogal irriteerde.
Voor het stoplicht danste de meter tussen de 600 en 900 rpm en dat leek me niet goed.
Nou had ik alle inlaatkanalen nagekeken op valse lucht en de CIS-klep al schoongemaakt, maar dat verbeterde niet.
Dus, op eBay een andere sensor gekocht:
De sensor lag voor 81 euro, inclusief verzending op de mat, wat best weer redelijk is.
Nummer van de oude: 0 258 003 376 (Volvo: 9135621)
Nummer van de nieuwe: 0 258 003 381
Overigens, bungelde er nog een losse sensor in de kokerbalk, beetje raar, maar die zag er ook al niet uit.
Enfin, het is een hele verbetering, hij loopt mooi 800 rpm, + of - 25 (gok ik) maar zal de systeemtester er weer eens aanhangen om te zijn of mijn gehoor klopt.
Daarna ook maar de koelvloeistof-temperatuursensor vervangen, omdat de VST aan gaf, dat de KVS-temperatuur schommelde tussen -20 en +140 graden, bij warm blok, wat natuurlij kniet klopt.
Nou, met LPG (Vialle LPi) krijg ik het niet voor mekaar, om alles te laten zitten en met een kleine sleutel de oude te verwijderen, helaas, dus ben ik aan het slopen gegaan.
3 gasinjectors eruit, inlaatslang eruit, CIS-klep er weer uit en dan kom je bij een stalen beugel.
En die zit in de weg.
Dus, ik denk, die haal ik los, dan kan ik er net bij, op zich geen onlogische gedachte.
Enfin, de bout uit het spruitstuk los, de twee onderin, beugel weg, en ja, ik kan er redelijk bij.
Dus, ik hang op de motor, dopsleutel 19 in de hand, hoor ik boink.
Boink?
Blok 2 cm gezakt.
Het blijkt dat de die twee bouten van die stalen beugel, aan de motorsteun zaten.
Dus het hele blok, is nu naar beneden gezakt, en die twee bouten krijg ik er niet meer in.
Enfin, de sensor eerst maar eens vervangen.
Ging makkelijk, erin trouwens ook, hoewel de oude een kortere stekker had, waardoor mijn dop er wel overheen paste en helaas bij de nieuwe, kreeg ik er geen vast op.
Met een ringsleuteltje, werkte het gelukkig wel.
Oude sensor: 0 280 130 032
Nieuwe sensor: 1 234 332 349 (maar helaas staat er op dat ie voor een 850 is, en is het nummer van een rotor...??)
Enfin, met een krik de zooi weer omhooggebracht, tot ik de twee bouten er weer in kon zetten, beugel terug, alle andere los getrokken spullen weer vast en zowaar, bij starten sloeg ie meteen aan en liep al meteen een stup mooier.
Ook warm loopt ie weer lekker en het blijkt dus, dat het geen overbodige luxe was.
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
lambdasensor.JPG | 223.27 KB |