B6304 krukaspoulie van de krukas af!
B6304 krukaspoulie van de krukas af!
HELP!
Na een heerlijke tijd gereden te hebben in mijn 960 met B6304 viel op de snelweg plots het vermogen weg. (+/- 200.000km)
Diagnose: compressie op alle 6 cilinders verdwenen.
Timing was in orde, alle markeringen lijnden netjes op.
Na openen cilinderkop bleken alle uitlaatkleppen open te staan, de klepstoters waren flink vervuild en stonden vast in hun uiterste stand.
Conclusie; smerige olie gekregen in de kop, waardoor klepstoters zich oppomten en de kleppen te ver open bleven staan. Hierdoor hebben de zuigers de kleppen krom geduwd en viel de compressie volledig weg.
Na aanschaf andere cilinderkop (goedkoper dan revisie oude) dit weekend vol nieuwe moed begonnen aan de heropbouw.
Om de cilinders in de juiste positie te zetten draaide ik aan de krukaspoulie, maar toen...
De poulie draaide wel, maar de krukas niet!
Aangezien het een automaat betreft en ik niet over alle specialistische gereedschappen beschik heb ik de krukaspoulie er niet af kunnen halen, maar het lijkt alsof alle splines van de krukas en/of poulie eraf gebroken zijn!
Dit kan toch helemaal niet gebeuren? Aan de distributiekant wordt weinig vermogen overgedragen, waardoor het mij onwaarschijnlijk lijkt dat het een plotselinge breuk is.
Vermoeiingsbreuk lijkt mij echter ook zeer onwaarschijnlijk, hier is een krukas toch zeker op berekend?
Wie helpt mij aan een antwoord?
En nu!?