Distributie vier tanden versprongen en kromme kleppen, hoe kan dat? B204GT. - Hij rijdt weer!
Distributie vier tanden versprongen en kromme kleppen, hoe kan dat? B204GT. - Hij rijdt weer!
Hallo forummers,
Tja, het gaat om een B204GT, een 16-klepper met twee nokkenassen.
Gisteren gebeurd bij een inhaalactie en direct viel de motor stil.
Vandaag het zaakje maar eens opengeschroefd en er bleken vier tanden versprongen te zijn. De nokkenassen stonden t.o.v. elkaar nog wel goed.
Aan de inlaatkant komen de 8 kleppen niet meer helemaal omhoog, die zijn dus allemaal krom.
Ik heb wel een vermoeden van wat de oorzaak zou kunnen zijn: het meest rechter (passagierszijde) keerwiel van de balansasriem heeft een stalen kern en een kunststof getande buitenzijde. Die buitenzijde lag in 10 stukken onder in het distrubutiedeksel. Het zou kunnen dat het verspringen bij het breken van de kunststof gebeurd is, hoewel de distributieriem helemaal onbeschadigd is. Het dempingselement/spanner werkt nog goed.
Heeft iemand andere suggesties om op te letten waardoor iets dergelijks voortaan voorkomen kan worden?
En maakt het veel verschil om de balansriem weg te laten?
Vast bedankt voor de tips!
Arthur