Overdrive wil niet... electrisch probleem? Yup, opgelost.
Overdrive wil niet... electrisch probleem? Yup, opgelost.
Een tijdje geleden had ik een klein gevecht met de overdrive. Die wilde soms spontaan compleet uitvallen om na enkele seconden tot minuten, zonder enige interventie van mij, het weer te doen. Dit heeft ie even gedaan tot aan een donderdag waarin ie helemaal niet meer wilde. 's Zaterdags wilde ik al gaan debuggen, maar de volgende dag deed ie het weer normaal.
Vanochtend begon tijdens de rit het lampje in het dashboard zachter te branden, toen weer feller en zo afwisselend... tot ie weer begon uit te vallen. Op een gegeven moment bleef ie weer uit (dus wachten bracht de overdrive ook niet meer terug) waarna het nog een paar keer is gelukt om de overdrive terug te krijgen door de knop op de pook 2x achter elkaar in te drukken (dus uit en weer inschakelen). Dit was echter tot halverwege de heenrit nog mogelijk. (op de binnendoor wegen tot aan de snelweg waarhene ik onderweg was) Hierna was het over.
Nu zit ik te bedenken waar ik moet gaan zoeken.
- Een slecht contact in de detectie voor de 4e versnelling sluit ik uit, want bij het wegvallen van dit contact door de pook uit het 4e verzet te halen vereist bij het terugplaatsen het weer inschakelen van de OD. Daar deze zelf weer inschakeld.
- De schakelaar die geen contact maakt sluit ik ook uit, anders is uit en inschakelen niet mogelijk.
Rest mij eigenlijk het relais zelf en dan het circuit deel waarin de OD zelf wordt aangestuurd. Heeft iemand een goede tip om dit aan te vallen? In de 4 zetten en dan schakelen leverde in elk geval een aan en uit schakelend lampje op het dashboard, dus is er tot dat punt geen noodzaak om dit rijdens uit te zoeken. Hoe zit het lampje technisch in het circuit? Is de OD dood als het lampje niet wil of v.v., omdat het in serie met het daadwerkelijk aansturen van de OD zit of zijn dit 2 verschillende circuits? In het laatste geval, hoe kan ik dan een gedimd lampje op het dashboard verklaard krijgen?
Edit: Inderdaad, het relais had 2 slehte contacten.
Deze heb ik opnieuw gebraden. Solderen wil ik het met een 100 wat soldeerpistool niet meer noemen. (maar de 12/15 watters waren te licht)