turbo
turbo
Omdat ik nieuw ben op dit forum, eerst maar even een korte introductie. Mijn naam is Romke, woon in Arnhem en rij al lang Volvo (V40, S60, V50, V70 Classic, V70 D5). De laatste V70 heb ik begin deze week verkocht (werd me te duur), of eigenlijk ingeruild want ik rij nu in de 940 van de nieuwe eigenaar ervan. De 940 lpt MY1998 is een limited edition met handige extra's. Hij ziet er nog netjes uit en is altijd keurig door de eerste eigenaar onderhouden (o.a. nieuwe automaat en koprevisie). Hij heeft tot nu toe 349.000 kilometer voornamelijk op lpg gereden.
Nu ik een paar dagen in de 940 heb gereden heb ik twee vragen aan jullie. Bij de koude start komt er uit de uitlaat een blauwe walm. Niet zo dat de halve straat blauw staat, maar wel duidelijk zichtbaar. Ik vermoed dat dit het einde van de turbo inluidt omdat na de koprevisie anddere zaken vermoedelijk uit te sluiten zijn. Met het rijden merk ik er nog niet veel van, de turbo doet nog prima mee, en olieverbruik kan ik nog niet echt vaststellen, maar ik ben wel benieuwd of dat nog langere tijd goed blijft gaan of dat als dit zich aandient het snel slechter zal worden. Kan ik op een eenvoudige manier vaststellen of het inderdaad een versleten turbo is en als dat het geval is waar zou ik die dan kunnen laten reviseren en hoe hoog zijn de kosten daarvan?
Mijn tweede vraag heeft betrekking op het verhogen van de turbodruk. Zoals gezegd is het nu een lpt, maar ik zou graag richting 0,7 tot 0,8 bar willen om wat meer power achter de hand te hebben. Het is niet de bedoeling er een stoplichtsprinter van te maken, maar het is zo wel erg wennen na de V70 D5 met rica chip (226 pk en 460 nm). Ik heb op dit informatieve forum al het een en ander gelezen over een MBC of iets dergelijks waarmee dat met weinig fysieke en financiële inspanning verzorgd kan worden. Echter het allerbelangrijkste vind ik dat de boel heel blijft. Als er een risico is dat de motor of de automaat dat extra vermogen niet leuk vindt, zie ik er vanaf. Wat is jullie advies gelet op de kilometerstand van bijna 350k en het rijden op LPG?
Groet, Romke