10W50 in een d24 op leeftijd?
10W50 in een d24 op leeftijd?
Hoi,
Tijdens dit nachtelijk uur dwalen mijn gedachten weer verder af dan normaal en spookte het probleem van de lekke krukaskeerring van mijn dieseltje weer door mijn hoofd...
Die lekke krukaskeerring zal ik uiteraard laten vervangen om daarna netjes de garagist er op te wijzen bij een onderhoud de olie niet te vullen tot het maximum, maar "halfweg" om te hoge oliedruk te voorkomen...
Nu bedacht ik me dat alle andere keerringen en dichtingen uiteraard ook al even lang mee gaan en dus hoogst waarschijnlijk ook niet meer als nieuw zijn.
In de hoop het lekken te stoppen/verminderen heb ik al eens 15W40 olie er op laten doen ipv de 10W40 die ik er voorheen in deed, maar ik bedacht me dus net dat mijn blok vooral op temperatuur lekt en 15W40 olie (die koud dikker is dan 10W40, maar warm identiek) dus eerder kwaad dan goed is voor de motor (aangezien de olie koud dikker is en dus lastiger rondgeslingerd wordt)...
Nu was ik eens aan het rond kijken op websites waar motor-oliën verkocht worden naar de prijs van 5W40 volsyntheet olie (aangezien we overwegen om bij het volgende onderhoud daarop over te schakelen met de andere Zweedse) en zag ik dat er voor oldtimers 10W50 olie aangeraden wordt.
Aangezien de d24 motor al vrij antiek is qua ontwerp, lijkt me dit misschien wel het proberen waard? Deze olie zou namelijk koud even goed doorheen de motor geslingerd worden als 10W40 olie, maar warm dus iets dikker blijven (en dus minder snel tussen minder frisse keerringen en dichtingen glippen?)...
Valt het aan te raden om zulke 10W50 olie in mijn dieseltje te gooien wanneer ik deze weer in het verkeer breng, of zijn er nadelen aan verbonden?
De wagen heeft geen hydraulische klepstoters en ook geen turbo die met motor-olie gesmeerd moet worden, dus ik zie er niet meteen een probleem in?
groetjes,
Isabelle