Demontage dashboard en ready DVM metertje aansturen
30/12
2010Demontage dashboard en ready DVM metertje aansturen
De demontage
Voor de duidelijkheid, ik ben met een 2e ombouw gestart, speciaal om dit dagboek te maken. Foto's zijn een combinatie van de eerste en de tweede ombouw.
Klokkenwinkel openen
Snelheidsmeter uitnemen en front verwijderen
Telwerk uitnemen, benodigd: een dremel; kap van de wijzer doorslijpen, en front afnemen.
Zelfde truc uithalen met met de brandstof en temperatuurmeter.
A B C D E
Rheostaat uitnemen,(A) EN SCHROEFJES TERUGPLAATSEN !!!!! (B) De flubberprint moet wel vast blijven zitten. De lipje's waar de draadjes van de spoel op gesoldeerd zijn (c) worden de contacten voor de Digitale voltmeter, DEZE NOEM IK HIERNA DVM. Foto D toont de gestripte toerenteller, de 2 groene draadjes bovenop zijn de spoeldraadjes.(E)
Met een precisie lab voeding heb ik inmiddels op de spoel lipjes spanning opgezet en gemeten......
Meter op nul = 0,3 volt, meter voluit 2,5 volt, geld voor brandstof /rpm /snelheid / en toeren meters.
Voor mensen die geen zin in electronica in elkaar solderen hebben volgt hier de makkelijke oplossing:
In de eerste dagboekpagina staat in het blokschema dat je eerst Frequentie in Volt moet omzetten om pulsen te kunnen meten, Volvo doet dit al in de meters, alle wijzertjes in de klokken meten in de basis (gelijk)spanning, dat noemen we Volt.
Dit voltmetertje kost nog geen $10.- (de zelfbouw uitvoering die ik later behandel kost € 12 euro) als we de spoel aansluitingen aansluiten op deze DVM, (de stip in dit klokkie is instelbaar, of uit te zetten) met een regelaartje (potmeter) ervoor kunnen we voor dit klokje op 2,5 volt regelen naar:
Snelheidsmeter: op 220
de maximaal aangegeven waarde op de teller, in mijn geval 220 (km)
Toerenteller: op 700 (je leest dan toeren : 10)
7 (x1000) is de maximaal opgegeven waarde op de teller
Tank: op 60
Van leeg naar vol is met mijn tank 60 liter
Temperatuur: op 115
van nul naar einde schaal is 115 graden.
Tot de volgende......
Groeten