(Nóg) beter ademen van de motor door...
(Nóg) beter ademen van de motor door...
Hallo mede-forummers,
Eens even een kerstvakantiedraadje opzetten om mijn mening een beetje te vormen. Nu vast sorry voor het lange draadje, het bolletje is zo wel op denk ik .
Hart van dit draadje is verandering (of niet) van de uitlaat van mijn 960: originele = enkele uitlaat, enkele uitlaat met grotere diameter, of dubbele uitlaat?
Heb een 960 2.5 liter 6-in-lijn uit 1996, 170PK. PK's maken me niet zoveel uit, maar ik merkte dat alleen al door het gebruiken van een open luchtfilter de auto (al bij rustig gaspedaalgebruik) best wel makkelijker 'van zijn plek komt' (of zat/zit dat alleen tussen mijn oren?).
Zoals het nu zit: originele koude-lucht-inlaat van vóór de radiateur, openluchtfilter in box, LMM, inlaatgedeelte. Heeft al (want origineel) een dubbele uitlaat tot aan de kat.
Benieuwd naar het dubbele uitlaattraject eens gekeken bij een BMW M3-serie (of M-nep, dat weet ik niet) die op de brug in een garage stond: dubbel vanaf de kat.
Nu weet ik dat spaghetti-uitlaatspruitstukken worden toegepast om bij de uitlaatslag van de ene cilinder de andere cilinder niet/minder dwars te zitten, en ik neem aan dat bij de bouw van het huidige uitlaatspruitstuk de cilinders om-en-om in de dubbele uitlaat komen en zodoende de tegenwerking minder maken... Elke cilinder zijn eigen uitlaat levert dan het meeste op lijkt me maar dat 'slaat nergens op'. Bovendien baseert de ECU zijn data onder andere op de Lambdasonde in de enkele kat, dus bij dubbele kat heb je dubbele lambdasensor en aanpassing naar de ECU nodig (denk ik).
Simpelste oplossing: andere uitlaat vanaf de kat.
Wat levert nu het grootste (tussen-de-oren)verschil op denken/weten jullie? Een (nog) grotere uitlaatdiameter vanaf kat, of dubbel? En dan dubbel vanaf kat of gewoon dubbel van na de laatste demper, zoals hier wel eens eerder langs is geweest (vanwege bijvoorbeeld deze Marktplaatsadvertentie).
Kan ergens een einddemper van een 850-T5-station proberen, zal dat al schelen?
Gezien de lengte van deze inleiding: heren moderators, als er een extra harde schijf nodig is, hoor ik het graag . Bolletje hier is nu op...