Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Tuning en motorsport/(Nóg) beter ademen van de motor door...

(Nóg) beter ademen van de motor door...

(Nóg) beter ademen van de motor door...

- Ingediend door André Swart , op 22 dec 2010 - 12 Reacties -
Forum: 
Tuning en motorsport

Hallo mede-forummers,

Eens even een kerstvakantiedraadje opzetten om mijn mening een beetje te vormen. Nu vast sorry voor het lange draadje, het bolletje is zo wel op denk ik Lachen.
Hart van dit draadje is verandering (of niet) van de uitlaat van mijn 960: originele = enkele uitlaat, enkele uitlaat met grotere diameter, of dubbele uitlaat?

Heb een 960 2.5 liter 6-in-lijn uit 1996, 170PK. PK's maken me niet zoveel uit, maar ik merkte dat alleen al door het gebruiken van een open luchtfilter de auto (al bij rustig gaspedaalgebruik) best wel makkelijker 'van zijn plek komt' (of zat/zit dat alleen tussen mijn oren?).
Zoals het nu zit: originele koude-lucht-inlaat van vóór de radiateur, openluchtfilter in box, LMM, inlaatgedeelte. Heeft al (want origineel) een dubbele uitlaat tot aan de kat.

Benieuwd naar het dubbele uitlaattraject eens gekeken bij een BMW M3-serie (of M-nep, dat weet ik niet) die op de brug in een garage stond: dubbel vanaf de kat.
Nu weet ik dat spaghetti-uitlaatspruitstukken worden toegepast om bij de uitlaatslag van de ene cilinder de andere cilinder niet/minder dwars te zitten, en ik neem aan dat bij de bouw van het huidige uitlaatspruitstuk de cilinders om-en-om in de dubbele uitlaat komen en zodoende de tegenwerking minder maken... Elke cilinder zijn eigen uitlaat levert dan het meeste op lijkt me Stoer maar dat 'slaat nergens op'. Bovendien baseert de ECU zijn data onder andere op de Lambdasonde in de enkele kat, dus bij dubbele kat heb je dubbele lambdasensor en aanpassing naar de ECU nodig (denk ik).

Simpelste oplossing: andere uitlaat vanaf de kat.
Wat levert nu het grootste (tussen-de-oren)verschil op denken/weten jullie? Een (nog) grotere uitlaatdiameter vanaf kat, of dubbel? En dan dubbel vanaf kat of gewoon dubbel van na de laatste demper, zoals hier wel eens eerder langs is geweest (vanwege bijvoorbeeld deze Marktplaatsadvertentie).

Kan ergens een einddemper van een 850-T5-station proberen, zal dat al schelen?

Gezien de lengte van deze inleiding: heren moderators, als er een extra harde schijf nodig is, hoor ik het graag Onschuldig. Bolletje hier is nu op...

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 2 gebruikers online.

  • joel0105
  • Ton
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.