Motor loopt slechter als dimlicht aan staat, hoe kan dat?
Motor loopt slechter als dimlicht aan staat, hoe kan dat?
Hallo forummers en hopelijk elektro-kenners...
Mijn Volvo 740 16V heeft zo nu en dan zijn dag niet helemaal. De motor loopt dan rumoeriger, hij lijkt minder pit te hebben en valt soms heel diep terug in het toerental voor het stoplicht. Dit is deels te wijten aan een paar slechte vacuum slangen en iets in de stationair-regeling wat niet helemaal werkt maar er is mij meer opgevallen.
Met het invallen in de winter start de auto soms slecht, terwijl de accu heel nieuw is. Vreemd, dus ik ben eens op gaan letten. Nu blijkt hij alleen slecht te starten als ik dimlicht aan heb laten staan. Daar komt bij dat als ik start terwijl de dimlicht-schakelaar is ingeschakeld de rumoerige motorloop vaste prik lijkt.
Ergens zit er dus iets niet helemaal lekker in de elektra. Een verbinding enkel tussen de accu/computer/lichtschakelaar die kortsluiting maakt? Maar waar kan ik de fout het beste zoeken? Is al eens eerder iemand hier een slechte/gevoelige kabel tegengekomen?
De fout heeft dus in ieder geval tot gevolg dat de accuspanning afneemt als de auto niet op contact staat. Het is maar een kleine afname, na een paar dagen startte de hij nog steeds (moeizaam).
alvast bedankt!