Aandachtspunten Motorblok B230F?
Aandachtspunten Motorblok B230F?
Recent ben ik bezit gekomen van een 740 GLE 2.3 USA Wagon Automaat. Een keiharde en in goede staat geïmporteerde Zweed welke 25 jaar in Californie heeft gewoond. Helaas is de mijlenstand wat onduidelijk maar alles wijst erop dat hij regelmatig zijn onderhoud heeft gehad. Buiten interieur en extrieur (cosmetische aandacht) wil ik ook het motorgedeelte aanpakken. Op de Volvobeurs in Utrecht heb ik een nieuwe Accu, Olie, Brandstof en luchtilters en Bougies gekocht. Alle slangen van het koelgedeelte zien er flexibel uit, koelvloeistof is helder en ook het motorblok is droog. Ook is alles gezien het droge klimaat waar hij in geleefd heeft het motorblok amper smerig of gecorrodeerd. Overigens verbruikt hij geen olie en ziet de uitlaat er aan binnenkant 'schoon' uit. Maar goed deels zelf sleutelen en deels laten uitbesteden wordt het uitgangspunt. Hebben jullie tips wat niet verkeerd is om een auto waarvan je niet de historie kent m.b.t. motorblok na te lopen c.q. te laten controleren bij uitbesteden?
Op de nominatie staan:
- Distributieriem en spanrol vervangen (voor het laatst in 2007 gebeurd)
- Nieuwe v snaren (zien er uitgedroogd uit)
- Nieuwe keerringen dan ook maar achter de poelies (preventief?)
- Kleppen stellen
Verder:
- Ik merk dat hij wel wat benzine lust (het is natuurlijk ook een automaat). Zou het verstandig zijn om ook de injectoren en onsteking na te laten kijken? Bijvoorbeeld injectoren evt revisie/reiniging en onsteking afstellen/nieuwe verdeelkap etc...
Graag verneem ik jullie reactie!
Groeten, Patrick