Hoe vervroegt de ontsteking? 740 houd bovenin heel erg in.
Hoe vervroegt de ontsteking? 740 houd bovenin heel erg in.
Recent heb ik een prachtige volvo 740 GL van 85 (ik denk MY84, aangezien hij van 2-85 is) gekocht. De auto is voorzien van een B230K met Pierburg carburateur en ontsteking nog met een ouderwetse Bosch bobine.
Probleem: Tot 2500 toeren trekt en rijd de auto perfect. Maar zodra je daar overheen gaat, is het net alsof je in de toerenbegrenzer zit. Onbelast kun je met wat doorzetten nog wel wat hogere toeren halen. Maar belast is het bij ong. 2750 toch écht over. de overgang tussen perfect lopen en inhouden is nogal scherp. Vervolgens komt er zwarte rook uit de uitlaat (onverbrande benzine).
Gedaan:
- Carburateur heb ik schoongemaakt
- Mengsel versteld
- Ontsteking schoongemaakt (zeer recent vervangen zo te zien)
- ontstekingstijdstip alle kanten op gedraaid
Maar niks van dit alle heeft iets geholpen. Het viel me bovendien op dat de rotor en verdelerkap (ondanks dat ze practisch nieuw zijn) stevige brandpunten hebben. Dus ik vermoed nu zelf dat de ontsteking niet of niet goed vervroegt. Maar hoe werkt dat bij deze auto?
Alvast bedankt,
Paul