Waar info te krijgen over de 6-cylinder? En Vialle LPI-ellende.
Waar info te krijgen over de 6-cylinder? En Vialle LPI-ellende.
He Arthur,
Klinkt niet goed jongen en dat met zo'n mooie auto. Ik heb zelf ook een Vialle installatie in de 850 en die loopt perfect. Misschien moet je een keer bellen met van Orsouw in Eindhoven, die weet waar hij het over heeft en is niet schreeuwend duur. Het lijkt mij nl. een inbouw kwestie, alle dingen die jij noemt heb ik absoluut niet en je hebt er juist de perfecte auto voor. Ik hoop dat ze je daar kunnen helpen,\
groet Volvoriet
p>Het leek een half jaar geleden een droom die uitkwam: mijn 11e Volvo was een 960 Estate uit 1996. Prachtig, zo'n 6-cylinder met 24 kleppen, wat een blok! Ik kon mijn geluk niet op.
Maar nu er een paar zaken niet meer werken, is de lol er snel af. Als fervent sleutelaar wil ik zelf aan de slag, maar boeken of info over onderhoud zijn nergens te vinden. En voor elk wissewasje naar de dealer is duur...
Ook over de Vialle-LPI is niets te vinden, hoewel dit iets misschien iets begrijpelijker is. Maar ja, op dit moment wel een defecte LPI-leiding of -injector die vloeibare LPG in de motorruimte spuit. Daarnaast een LPI-pomp, heel slim ingebouwd in een daarna dichtgelaste tank, die volgens de Vialle-leverancier die er naar keek 'misschien wel, misschien niet' defect is.
En even terzijde: het Vialle LPI-systeem is tenenkrommend irritant voor wat betreft de volgende zaken:
-benzineverbruik; zelfs bij starten met warme motor rij je ALTIJD 5 minuten op benzine, jammer als je veel korte ritten hebt in de stad. De overgang naar LPG is slechts te voelen door even kort inhouden van de motor.
- in die eerste 5 minuten is er geen weergave of je op benzine of op LPG rijdt: op het schakelknopje, ook wanneer je op benzine rijdt, blijft tijdens die eerste vijf minuten alleen het groene lampje branden, ondanks het feit dat de Vialle-handleiding zegt dat er iets zou moeten knipperen om aan te geven dat er tijdelijk op benzine gereden wordt.
- en tenslotte: wanneer je na het starten die 5 minuten op benzine rijdt geeft de brandstofmeter de hoeveelheid LPG aan en niet de benzine! Als je dus niet regelmatig op benzine overschakelt -en waarom zou je, als LPG-rijder die er na elke start al een liter (dure) benzine doorheen jaagt- weet je dus niet hoeveel benzine je aan boord hebt. Bovendien duurt het lang voordat na overschakelen op benzine de meter in je dahsboard zich ook heeft aangepast aan het aangeven van de hoeveelheid benzine i.p.v. de altijd aangegeven hoeveelheid LPG. Zoals ook mede-clubgenoten al hebben gemeld, heb ik op advies van de Wegenwacht een 5-liter tankje benzine bij me...
Tot zover LPG-perikelen: in afwachting van een afspraak bij de dealer voor de LPG-reparatie heb ik nu twee weken op benzine gereden en dat rijdt werkelijk voor geen meter: horten en stoten, inhouden, afslaan. En nergens info te vinden over het testen van bijvoorbeeld brandstofdruk/-pomp, verstuivers e.d.
Kortom, niet te doen voor de doe-het-zelver en de sterke neiging weer een 940 aan te schaffen (Pepijn, is mijn oude 940 misschien weer te koop?) of een ander merk te nemen.
Daarom de oproep: is er ergens goede informatie beschikbaar om zelf onderhoud aan de 6-cylinders te kunnen doen?
Alvast zeer bedankt,
Arthur