Hoe ver moet je gaan met de up to date maken van een B 230 FB motor?
Hoe ver moet je gaan met de up to date maken van een B 230 FB motor?
Ben vandaag met de Team91 B 230FB motor bezig geweest en het meeste van de vetten van de afgelopen 19 jaar verwijderd. Heb hem uit elkaar gehaald om er voor te zorgen dat alles lekker vers gemonteerd zit. Dus als er iets stuk gaat weet je van te voren dus precies hoe lang je aan het sleutelen bent omdat het allemaal makkelijk gewoon zonder problemen los gaat en er redelijkwijs niets afbreekt omdat je allemaal nieuwe tapeinden en moeren hebt gebruikt.
Ook de cilinderkop is ontdaan van Nokkenas en Kleppen. Seals verwijderen en straks vervangen. Zicht controle en reinigen. Nu is het vraagstuk of je die kop nu moet laten reinigen voor her-montage of niet. De vraag is wat de beste methode is om hem visueel als nieuw te krijgen. Staat wel heel leuk he een mooie verse kop op een onderblok die ook misschien wel nieuw rood geschilderd gaat worden. Welke RAL kluer is dat? Of wie heeft er nog een potje wat toch maar oud staat te worden?
Ook is de vraag of je hem moet vlakken. Vroeger sleutelde ik veel met deze motoren en ik heb nog nooit een cilinderkop laten vlakken voor hermontage na lekke koppakking. Nooit problemen mee gehad. Tonnen daarna gereden zonder centje pijn. Mijn vorige 945 LPT heb ik ook nog zeker een anderhalve ton mee gereden na koppakking vervanging zonder vlakken. Of zijn er toch echt overwegingen die mij doen overtuigen van een vlaksessie op de vlakbank.
Wat mag dat reinigen en vlakken tegenwoordig kosten?
Ohw ja de man waar ik aan het sleutelen ben was ook verbaasd dat ik de kleppen niet even ging inslijpen voor hermontage. Ik zie geen reden want de motor liep als een zonnetje had gelijke compressie. Of zit ik er weer naast met mijn no nonsens aanpak?
Hoor graag jullie adviezen.