Ongelukje: vervangen subframe, stuurhuis en stuurstang etc...
Ongelukje: vervangen subframe, stuurhuis en stuurstang etc...
Op de terugweg van herfstvakantie in Oostenrijk ben ik met m'n 940 tegen een aardig hoog stoepje gereden bij het verlaten van een tankstation. Sturen deed die toen niet meer zo lekker. De ANWB heeft 'm naar Nederland gebracht en wij mochten met een Ford Fiesta onze terugreis vervolgen. Dat was dus selectief bagage overladen :).
De dealer in Zevenaar (Harrie Arendsen) heeft vastgesteld dat het subframe en de stuurstang krom zijn en dat het stuurhuis vervangen moeten worden. Ik heb nog een 740 uit 87 en stelde voor om die auto als donor te gebruiken. Volgens de dealer was dat mogelijk. De totale kosten om alles te vervangen (onderdelen uit de 740 schroeven en voor de 940 gebruiken) zijn ongeveer 700 euro (een dag werken). Dat is dus puur arbeidsloon.
Nu heb ik een paar vragen hierover:
- Kunnen de genoemde onderdelen inderdaad 1 op 1 worden uitgewisseld tussen een 740 uit 87 en een 940 uit 95?
- Kan een gemiddeld handige klusser (ik dus) deze klus zelf uitvoeren?
- Bij een positief antwoord op de vorige vraag: welke speciaal gereedschap heb ik nodig? Ik kan me voorstellen dat een takel nodig is om de motor eruit te halen of op z'n minst op z'n plek te houden.
- Is 700 euro een redelijke prijs hiervoor?
- Hebben jullie nog een andere oplossing? Iemand die deze onderdelen net wil verkopen/weggooien ofzo... :)
Bedankt!
Bart