Hoe bij een Volvo 700 de luchtweerstand omlaag te krijgen?
Hoe bij een Volvo 700 de luchtweerstand omlaag te krijgen?
De spot die vaak wordt gedreven over efficiëntie van 740's heeft mij vandaag geïnspireerd de werkelijke cijfers te zoeken over de luchtwrijvings-coëfficient, de Cw- en Cd-waarde. Zo slecht kan die toch niet zijn? Het uiterlijk is ontzettend hoekig, maar hoeken hoeven niet heel slecht te zijn. De voorruit ligt behoorlijk schuin achterover en zelfs op standaard veren is de auto gewoon laag.
Hoewel de gestroomlijnde spiegels, schuine voorruit en het lage profiel niet tégen zullen werken voor de luchtweerstand, is deze in zijn algemeenheid helaas toch behoorlijk slecht. De Cw-waarde van de eerste generatie bakstenen ligt ergens tussen de 0,39 en 0,41. Ter vergelijking: een Hummer H2 doet het met 0,57, een Toyota Prius met 0,25. Het gros van de auto's scoort waarden tussen de 0,29 en 0,37. Een Volvo 940 scoort een veel nettere 0,35. Er is dus wel ruimte voor verbetering.
Zonder meteen de neus van een 940 over te willen zetten, lijkt het mij daarom wel wat de kieren rondom deuren en motorklep dicht te stoppen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zowel geluid als verbruik zouden er flink van moeten profiteren.
Zelf nalezen kan op: