Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken!

Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken!

Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken!

- Ingediend door Alwood , op 14 okt 2010 - 4 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Het afstellen van gasklep en omliggende zaken kan echt heel veel uitmaken...

 

Ik ben nu een grof half jaar in het bezit van een 740 sedan 16V automaat, en nu begint eindelijk de afstelling te kloppen. Hoop meegemaakt, hoop geleerd. Ik hou nog een slag om de arm, maar er lijk weinig meer mis te kunnen zijn met de aansturing van de motor.

Het begon allemaal met een vacuum slangetje. Was gescheurd, snel vervangen en de eerste verbetering was merkbaar. Helaas werkte de auto nog steeds niet naar behoren, de rembekrachtiger bleek zo lek als een mandje. Na een paar maanden heb ik hem losgehaald en toen bleek de afsluiting rondom de hoofdremcilinder compleet weggerot. Lang gedaan over het zoeken naar een nieuw exemplaar. In de tussentijd een aantal rotte bougies vervangen en meteen een flinke beurt gedaan. Luchtfilter, oliefilter, olie, koelvloeistof (heel vies!) vervangen. Toen bleek de middendemper van de uitlaat lek. Wederom een gevalletje "compleet weggerot". Het was ff lastig een dikke pijp voor de 16V te vinden, dus in de haast maar met een bosal vervangen.

Eindelijk bleek de techniek in orde. Op het oog tenminste, want na een maandje rijden zat de auto bij warme motor niet lekker in zijn stationair toerental. In zijn versnelling zakte het toerental soms heel diep weg, om vervolgens onbelast 1200-1500tpm te gaan draaien. Ok, CIS-klep schoongemaakt, omliggende slangen vervangen, nu zat zelfs bij koude motor het toerental in no-time op 1200tpm. Zou er dan een vervelender lek zitten op het inlaatspruitstuk?

Nee, iedere mogelijke afstelling van gasklep en gaspedaal bleken niet te kloppen! De gasklep was in rust véél te ver open gedraaid, de gasklepschakelaar was door de instelling compleet buiten werking gesteld (geen klik), het stangetje tussen gasklep en gasrol was te kort, de gaskabel was véél te lang en de kickdown was buiten bereik van welk onderdeel dan ook. Ondanks deze marteling voor de computer toch nog vrij comfortabel 6000km afgelegd, een rondje nordschleife gereden en 200km/u geklokt op de autobahn.

 

Ik voel me wel schuldig tegenover "JESS" dat ik zo lang gedaan heb over het 'herstel'. Aan de andere kant ben ik er gaandeweg achter gekomen dát er zo veel niet klopte. Vanuit mijn grote interesse in autotechniek heb ik alle details opgezocht, om uiteindelijk de auto technisch weer helemaal in orde te krijgen. De Volvo's blijven het zo lang goed doen dat fouten pas boven komen drijven als de kennis groot is en je daadwerkelijk alles na gaat kijken. Waar ik deze in het begin 'wel sneller' vond dan mijn oude B230f'je, blijkt nu een waar monster in het vooronder te huizen. Al knutselend hebben 'we' verder een sterke band opgebouwd...

Er resteren enkel nog wat kleine rubbertjes en keringen (achterdiff) die vervangen moeten worden, dan lijkt "stage0" daadwerkelijk bereikt. Als alles goed loopt en het budget het volgende zomer toelaat kan ik eens naar een volledig nieuw kat-loos uitlaatsysteem gaan kijken. Immers, bouwjaar '86 heeft niet zulke strenge milieu eisen. De winter moet goed door te komen zijn.

 

Voor de liefhebbers, het gaat om een:

Zilvergrijze (130) naar GLT specificatie omgebouwde '86 740 sedan met;

B234f - AW72 (222k km)

Blauw halfleder, el. open dak, el. ramen, draco's, airco

Bilstein B6 dempers rondom

Poly panhardstang- en champignon-rubbers

Inmiddels voorzien van ál het plasticwerk (carter, achterbumper, voorspoiler), 1990-spatlappen, plastic binnenschermen spatbord voor en achter, breedstralers en een trekhaak+stekker....

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.