Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken!
Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken!
Het afstellen van gasklep en omliggende zaken kan echt heel veel uitmaken...
Ik ben nu een grof half jaar in het bezit van een 740 sedan 16V automaat, en nu begint eindelijk de afstelling te kloppen. Hoop meegemaakt, hoop geleerd. Ik hou nog een slag om de arm, maar er lijk weinig meer mis te kunnen zijn met de aansturing van de motor.
Het begon allemaal met een vacuum slangetje. Was gescheurd, snel vervangen en de eerste verbetering was merkbaar. Helaas werkte de auto nog steeds niet naar behoren, de rembekrachtiger bleek zo lek als een mandje. Na een paar maanden heb ik hem losgehaald en toen bleek de afsluiting rondom de hoofdremcilinder compleet weggerot. Lang gedaan over het zoeken naar een nieuw exemplaar. In de tussentijd een aantal rotte bougies vervangen en meteen een flinke beurt gedaan. Luchtfilter, oliefilter, olie, koelvloeistof (heel vies!) vervangen. Toen bleek de middendemper van de uitlaat lek. Wederom een gevalletje "compleet weggerot". Het was ff lastig een dikke pijp voor de 16V te vinden, dus in de haast maar met een bosal vervangen.
Eindelijk bleek de techniek in orde. Op het oog tenminste, want na een maandje rijden zat de auto bij warme motor niet lekker in zijn stationair toerental. In zijn versnelling zakte het toerental soms heel diep weg, om vervolgens onbelast 1200-1500tpm te gaan draaien. Ok, CIS-klep schoongemaakt, omliggende slangen vervangen, nu zat zelfs bij koude motor het toerental in no-time op 1200tpm. Zou er dan een vervelender lek zitten op het inlaatspruitstuk?
Nee, iedere mogelijke afstelling van gasklep en gaspedaal bleken niet te kloppen! De gasklep was in rust véél te ver open gedraaid, de gasklepschakelaar was door de instelling compleet buiten werking gesteld (geen klik), het stangetje tussen gasklep en gasrol was te kort, de gaskabel was véél te lang en de kickdown was buiten bereik van welk onderdeel dan ook. Ondanks deze marteling voor de computer toch nog vrij comfortabel 6000km afgelegd, een rondje nordschleife gereden en 200km/u geklokt op de autobahn.
Ik voel me wel schuldig tegenover "JESS" dat ik zo lang gedaan heb over het 'herstel'. Aan de andere kant ben ik er gaandeweg achter gekomen dát er zo veel niet klopte. Vanuit mijn grote interesse in autotechniek heb ik alle details opgezocht, om uiteindelijk de auto technisch weer helemaal in orde te krijgen. De Volvo's blijven het zo lang goed doen dat fouten pas boven komen drijven als de kennis groot is en je daadwerkelijk alles na gaat kijken. Waar ik deze in het begin 'wel sneller' vond dan mijn oude B230f'je, blijkt nu een waar monster in het vooronder te huizen. Al knutselend hebben 'we' verder een sterke band opgebouwd...
Er resteren enkel nog wat kleine rubbertjes en keringen (achterdiff) die vervangen moeten worden, dan lijkt "stage0" daadwerkelijk bereikt. Als alles goed loopt en het budget het volgende zomer toelaat kan ik eens naar een volledig nieuw kat-loos uitlaatsysteem gaan kijken. Immers, bouwjaar '86 heeft niet zulke strenge milieu eisen. De winter moet goed door te komen zijn.
Voor de liefhebbers, het gaat om een:
Zilvergrijze (130) naar GLT specificatie omgebouwde '86 740 sedan met;
B234f - AW72 (222k km)
Blauw halfleder, el. open dak, el. ramen, draco's, airco
Bilstein B6 dempers rondom
Poly panhardstang- en champignon-rubbers
Inmiddels voorzien van ál het plasticwerk (carter, achterbumper, voorspoiler), 1990-spatlappen, plastic binnenschermen spatbord voor en achter, breedstralers en een trekhaak+stekker....