Nattigheid uitlaatspruitstuk/turbo
Nattigheid uitlaatspruitstuk/turbo
Hallo forumgangers,
Vlak na een koude start van mijn B230FK wordt er wat vocht naar buiten gedrongen tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo, althans zo ziet het eruit.
Het is hooguit een minuutje zichtbaar en verdwijnt zodra het spruitstuk warm is (het was dus nog wat meer, maar het duurde even voor ik een redelijke foto had). Voor het starten is het ook droog.
Ik ruik verder geen uitlaatgas, koelvloeistof- en olieverbruik is nihil. Het vocht smaakt ook nergens naar.
Ik heb een m.i. plausibele oorzaak voor het vocht verzonnen, n.l. dat er een klein lek is waardoor condens dat zich in het koude spruitstuk heeft verzameld naar buiten geperst wordt. Of uitlaatgassen die weglekken en direct condenseren buiten op het spruitstuk.
Zodra de uitlaat warm wordt zet het metaal uit en wordt het kiertje dichtgedrukt. Bovendien is de condens door de hitte natuurlijk ook weg.
Dan nu de vragen:
1. Lijkt het wat, die theorie?
2. Moet het kiertje dicht of kan het geen kwaad? Ik heb wel geprobeerd om de vier moertjes waar de turbo mee vastzit wat aan te halen, maar ze zijn erg lastig te bereiken zonder verder iets los te halen.
3. Ik kon in vadis geen pakking vinden tussen turbo en spruitstuk, klopt het dat die er niet tussen hoort?