omslagpunt herberekenen
omslagpunt herberekenen
Nadat LPG jarenlang om en nabij de 50 eurocent aan de pomp heeft gekost tref ik nu steeds vaker prijzen aan in de orde van grootte van 70 eurocent. Toch een prijsstijging van maar liefst 40% (!!) Benzineprijzen zijn daarentegen voor mijn gevoel redelijk constant gebleven de afgelopen maanden. Verder is zonder al te veel rumoer nog niet zo heel lang geleden (ik geloof één of twee jaar terug) de wegenbelasting voor G3-gas auto's behoorlijk verhoogd. Weliswaar is die van G2-LPG auto's nog een stuk hoger, maar toch. Reden genoeg voor een herberekening van het omslagpunt.
Wat schetst mijn verbazing: dat omslagpunt ligt nog altijd verschrikkelijk laag. Ik bereken voor mijn type auto (940 turbo, ca 1490 kg, Noord-Brabant, G3, verbruik 1:10 bezine, 1:8 gas, bezineprijs ca 1,55, lpg prijs ca 0,72) dat het omslagpunt rond de 6000 km per jaar ligt voor G3. Voor G2 LPG is dat ruim 12.500 km per jaar, en wil ik met voordeel diesel gaan rijden dan moet ik vreemd genoeg ook minstens 12.700 km per jaar rijden. Ik rijd ca 12.000 - 15.000 km per jaar dus ik verdien momenteel over 6000 tot 9000 km. Niet verkeerd dacht ik zo! Opvallend vind ik het lage omslagpunt voor diesel, daar ik altijd dacht dat diesel pas interessant werd als je minstens 25.000 km per jaar of meer reed.
Natuurlijk zit in deze berekening geen afschrijving meeberekend, en wordt er vanuit gegaan dat de gasinstallatie al is ingebouwd in de auto. Ook de eventuele extra onderhoudskosten (voor zover daar sprake van is) voor het rijden op gas zijn niet meegenomen.
Kortom: wil je voordelig rijden in je baksteen, dan is G3 nog altijd verreweg de beste optie!