spontaan afslaan motor (230K) van 740gl uit �86
spontaan afslaan motor (230K) van 740gl uit �86
Beste volvo-liefhebbers,
Wij rijden een volvo 740 gl uit �86 (230K). Met veel plezier en gegroeide liefhebberij
houden we de auto op de weg. Helaas zitten we al geruime tijd met een vreemd
verschijnsel: Op zeer onvoorspelbare momenten stopt de motor met functioneren
en valt stil.
<!--break-->
Al rijdend
op de snelweg valt het vermogen weg en word je gedwongen uit te rollen tot op
de vluchtstrook (als die er is). Eenmaal op
de vluchtstrook wil de startmotor over het algemeen nog wel draaien, soms ook
niet, maar starten kan vreemd genoeg weer na een minuut of tien in 100% van de
gevallen.Alsof er
niets aan de hand is rijden we weer door zoals laatst op weg naar een bruiloft!
Er plofte toen wel een kleine hoeveelheid onverbrande benzine in uitlaat.
Het idiote
is dat het soms ook 1500 km goed gaat�
Vlak na het
stilstaan heb ik regelmatig de sleutel uit het contact gehaald en ââ?¬Ë?de
temperatuur opgenomen� maar deze wordt niet heet, dus de oorzaak ligt niet bij
het contact naar mijn idee.
Wat tevens
zo nu en dan gebeurt tijdens het rijden is dat de motor even lijkt in te
houden, vari�«rend van �©�©n tot een aantal seconden, en tuft dan weer door.
Inmiddels
heb ik op het internet met regelmaat gezocht naar overeenkomstige verhalen en
heb het probleem keer op keer bij onze garage neergelegd maar hij kan niets
vinden. Ook heb ik
emailcontact met een forumlezer die ook een mogelijke bron van het probleem
heeft aangewezen.
Wat ik tot
nu toe aan informatie heb, zal ik hieronder plakken.
Al het
zoeken heeft nog niet tot de oorzaak boven water gebracht.
Aangezien we in januari naar Tsjechi�« willen met de volvo, zou ik het graag
voor die tijd opgelost willen hebben�
Ik hoop dat
andere forumlezers kunnen helpen met een reactie waardoor een vervanging of reparatie met iets meer zekerheid resultaat heeft. Daarnaast hoop ik dat de informatie anderen kan helpen met een soortgelijk probleem.
Tot nog toe
zijn we niet onderaan in een tunnel blijven hangen�.
Groet,
Frank
Verbrugge
Bijlage:
-
De
garage (waar hij woensdag a.s. (7 dec. 2005) naartoe gaat, kan niets garanderen
maar adviseert een nieuwe ontsteking (200 EU ex. BTW en manuren) en/of het
systeem relais (80 EU ex BTW en manuren) te proberen! Hij kent onze volvo en
denkt dat een van beide het probleem zal verhelpen. Voor 280 EU ââ?¬Ë?proberenââ?¬â?¢ doe
ik niet graag.
-
Net
een half jaar geleden is de carburateur
vervangen voor een nieuwe Weber op aanraden van een forumlezer. Na installatie
van de nieuwe is het gestotter bij wegtrekken na bochten verdwenen en rijdt de
auto ook weer comfortabel bij constante snelheid.
-
Ondanks
nieuwe koppelingsplaten slipt de
koppeling bij doortrekken in z�n 4 of 5 bij bijvoorbeeld inhalen of op de
invoegstrook.
-
Reactie forumlezer: Wat jouw probleem betreft denk ik
niet dat het aan de carburateur ligt. Het lijkt mij eerder te liggen aan de benzinepomp/aanvoer. Het is de pomp zelf of de elektrische aansluitingen. Heb
je die al gecontroleerd of laten controleren? Ik zou daar eerst naar kijken.
(lijkt het niet aan te liggen)
Wat de stroeve choke betreft: kijk hoe de chokekabel in de motorruimte loopt.
Als er een scherpe hoek in zit kan dat de oorzaak zijn.
-
Reactie forumlezer: Ik denk dat het een elektrisch
probleem is omdat het af en toe voorkomt. Als de carburateur niet goed zou zijn
dan zou je er vaker last van moeten hebben. Blijft over een benzinepomp of elektrisch
probleem en dan zou ik het eerst naar een elektrisch probleem kijken. Je zou
ook nog de bedrading bij de bobine (de aansluiting op de bobine en de draad
zelf) kunnen controleren. Als daar een breuk in zit of als de aansluiting gecorrodeerd
is of los zit zou je ook zoiets kunnen krijgen. (tot zover niets kunnen vinden)
Is het probleem opgetreden na de montage van de Weber? Er zit op de Weber ook
nog een elektrische aansluiting, die de benzineaanvoer afsluit i.g.v. een
ongeluk (bovenop aan de kant van het kleppendeksel). Controleer die ook nog
even (bij mij maakte die kortsluiting en dan sloeg de motor ook af). (het
probleem was er al voor de Weber).
-
Soortgelijk probleem: We hebben een probleem
met onze Volvo 740 2.3i uit 1989 (kilometerstand 220.000). Sinds vorig zomer
valt de auto tijdens het rijden op onvoorspelbare momenten helemaal stil.
Starten kan dan pas weer na 3 � 5 minuten. Het vreemde is dat het soms weken
goed gaat, maar dan slaat het euvel ineens twee tot drie keer per dag toe. We
hebben al diverse garages bezocht (en bougies en -kabels, luchtfilter, accu en
impulssensor laten vervangen), maar niets mocht baten: de computer gaf geen
foutmelding, terwijl de monteurs nog nooit van dit probleem hadden gehoord.
Zelfs de importeur wist geen oplossing. Omdat de motor soms op
levensgevaarlijke momenten (kruispunten, snelweg e.d.) uitvalt, is het geen
doen om zo door te gaan. Kunnen jullie ons wat meer vertellen?
Reactie: Het af en toe geheel uitvallen
van de motor, terwijl de auto rijdt, kan in feite maar twee hoofdoorzaken
hebben: de brandstofinjectie valt uit of de ontsteking valt uit. Het vervangen
van bougies en -kabels, luchtfilter en accu is zinloos geweest, want deze
onderdelen kunnen nooit ineens het functioneren geheel beletten. Het vervangen
van de impulssensor (we nemen aan dat u de BDP-sensor bedoelt) had wel zin,
maar die is niet de schuldige. Nu heeft de motor van uw Volvo een flinke
boodschap gedaan, met als gevolg dat door slijtage van de halfcirkelvormige
lagerstrips, die de axiale speling van de krukas opnemen, de krukas een grotere
axiale verplaatsing kan maken. Bij het intrappen van de koppeling wordt de
krukas iets verder naar voren in het motorblok gedrukt dan toen de motor nog
nieuw was. Daarmee komt de tandkrans ook wat verder van de sensor te liggen,
die op het vliegwielhuis is gemonteerd. Voeg daar nog enige uitzetting aan toe
en dan kan de speling tussen sensor en tandkrans op sommige momenten gewoon te
groot worden, waardoor geen signaal meer aan de regeleenheid wordt doorgegeven.
De Technische Dienst van de importeur raadde ons aan u te adviseren het
kunststof draagvlakje van de sensor wat af te laten vijlen, zodat de sensor wat
dichter bij het vliegwiel komt te zitten. Mocht deze tip geen effect hebben, dan
kan de door u genoemde wachttijd van 3 tot 5 minuten er ook nog op duiden dat
hier afkoeling in het spel is. D.w.z.: ergens in het betrokken elektrische
circuit moet eerst door afkoeling (krimpen!) een onderbreking in de
stroomdoorvoer worden hersteld, voordat de motor weer aan het lopen te krijgen
is. Het enige juiste wat gedaan moet worden, is de nodige controles uitvoeren
direct nadat de motor er de brui aan heeft gegeven (contact aan laten staan!).
Krijgen het hoofdrelais van het injectiesysteem en dat van de ontsteking nog
wel spanning, en zo ja: geven zij die spanning dan ook wel door aan beide
systemen? Rommel ook "ns aan de contactsleutel, want ook een in het
contactslot tot stand gebrachte schakeling kan door warmte wel "ns
haperen. Tenslotte kan ook een barst in de printplaat van de elektronische
regeleenheid een dergelijke storing veroorzaken. Probeer eens een andere
regeleenheid (eventueel van de sloop om kosten te besparen). (DB)
-
Wel elektrisch probleem bij de klokken (dashboard). De kilometerteller en dagteller
doen het niet. Er zit al een vervangende unit in waarvan alles het deed maar na
enige tijd vielen weer deze beide uit. Gelukkig bleef de snelheidsmeter werken
maar ook deze vertoond kuren en begint vreemd te springen en uit te vallen bij
lange rit (500km).
- Keerring bij de rotor is vervangen...door lekkage was er olie in de rotorkap gekomen. De rotor zelf is ook niet lang geleden vervangen.
- Zomer/winterklep is vorig jaar vervangen want veroorzaakte door haperen voor vocht bij de inlaat van de carbu....
- zoeken op het forum (archief) onder: 'Afslaande motor tijdens rijden' geeft ook veel informatie, eerder gestart door Daan Heijn. De info die via die zoekterm te vinden is leidt ook naar een defecte hall gever... Helaas staat aan het einde van de discussie niet wat uiteindelijk geholpen heeft.