Hoe het vacuüm en de rembekrachtiger te controleren/testen? (benzine)
Hoe het vacuüm en de rembekrachtiger te controleren/testen? (benzine)
Hallo,
Na vele maanden ben ik er nog steeds niet uit wat ik met mijn rembekrachtiger moet.
Het probleem:
Vaak een zwaar pedaal of een weerstand bij de eerste keer indrukken. Wordt het pedaal snel ingetrapt, dan gaat het vaak nog wel soepel. Bij veel 'licht' remmen werkt het pedaal vaak moeizaam. Bij heel hard remmen (noodstop) wil 'halverwege' de bekrachtiging nog wel eens wegvallen, waarna die bekrachtiging weer 'opgepakt' lijkt te worden als je doortrapt. Er lijkt een sissend geluid bij de bekrachtiger vandaan te komen.
De auto:
Volvo 740 GLT (B234F zonder ABS)
Tot nu toe:
Ik heb 2 originele ventielen (er zaten er 2 op de slang?!) en een dubieuze slang vervangen door een nieuwer, goed ventiel met slang. Dat leek wat te helpen, maar na enige tijd waren de oude problemen weer grotendeels terug. Vandaag heb ik ducttape gewonden om de rand tussen de hoofdremcilinder en rembekrachtiger. Dat lijkt wederom iets te helpen, maar nog steeds voelt het niet helemaal goed.
Ik dacht een vervangende bekrachtiger te hebben, maar die blijkt toch de verkeerde maat te hebben (waarschijnlijk uit een 960?).
Heel veel mensen (en een gevoel) zeggen mij dat het erg onwaarschijnlijk is dat er daadwerkelijk iets met de bekrachtiger mis is. Van buiten ziet deze er ook net uit en hij is niet continue 'lek'. Van tijd tot tijd werkt alles. Bij een scheur in het membraan zou het geheel veel minder bedrijfszeker moeten zijn.
Ik zoek:
Een oplossing! Hoort er bijvoorbeeld een rubber of pakking tussen de hoofdremcilinder en bekrachtiger? Wat is de beste manier om een lek op te sporen? Het testen van de bekrachtiger heeft op dit moment geen prioriteit, het vinden van wat 'sist' wel.
(05-09-2010) UPDATE: Eindelijk het zooitje eens uit elkaar gehaald (hoofdremcilinder, rembekrachtiger) en tot de conclusie gekomen dat de bekrachtiger hardstikke lek was. Niet een kapot membraan (voorzover te zien), maar een volledig doorgerot middenstuk. Waar de hoofdremcilinder gemonteerd was alles weggeroest/gerot. Vervanger gemonteerd, nu rijdt 'ie weer als een droom. Enkel het stationair-toerental is nog niet helemaal zo constant/hoog als ik zou willen.